Slaapnieuws

Interessante feiten, ontwikkelingen en artikelen rondom gezond slapen

Lig je 's nachts urenlang wakker of slaap je heel onrustig? Met de Somnio slaaptherapie leer je beter slapen zonder pillen en middeltjes.

 

Somnio is opgericht door slaapexpert dr. Winni Hofman, die zelf ook onderzoek doet naar slaap. Winni wordt regelmatig door journalisten gevraagd om interviews te geven over diverse onderwerpen die met slaap te maken hebben. Hier vind je een selectie van artikelen en interviews met Winni. Daarnaast posten we hier ook andere interessante artikelen, weetjes en bevindingen rondom slaap, slapeloosheid en andere slaapproblemen.

 

Het Somnio team wenst je veel leesplezier!

 

P. S.: Heb je een vraag of wil je iets toevoegen aan een artikel? Laat dan een commentaar achter.

Welk effect heeft vliegtuiglawaai op onze slaap en gezondheid?

Schiphol mag groeien. Tegelijkertijd mogen er weer meer woningen in de omgeving van de luchthaven gebouwd worden. Hoe gaat dat samen? En wat betekent het toenemende vliegtuiglawaai voor de gezondheid van omwonenden? Dat onderzocht Teun van de Keuken voor het programma De Monitor (KRO-NCRV, NPO2). In uitzending ‘Woningbouw rondom Schiphol’ van 21-2-2018 lichtte Somnio slaapexpert dr. Winni Hofman toe wat het effect van vliegtuiglawaai op de slaap en gezondheid is. Je kan de uitzending hier terugzien:

 

Hoe zit dat met polyfasisch slapen?

Een polyfasisch slaapschema betekent dat je de hele dag door om de vier uur een dutje doet van twintig minuten. De dutjes vervangen de gebruikelijke lange slaapperiode 's nachts . Op die manier slaap je in totaal 2 uur per dag.

 

22 uur wakker kunnen zijn klinkt aantrekkelijk. Maar is polyfasisch slapen een gezonde alternatief voor de nachtslaap? Lees wat slaapexperts daarvan vinden, in het artikel "Functioneren met dagelijks 2 uur slaap? Hoe het echt zit met polyfasich slapen" met dr. Winni Hofman van Somnio, verschenen op 8 februari 2018 op vrouw.nl.

"Feit of fabel: Dit zijn de gevolgen van wintertijd op je biologische ritme" - Nu.nl artikel met Somnio slaapexpert dr. Hofman

Het laatste weekend van oktober was het weer zover: In de nacht van zaterdag op zondag zijn we weer overgegaan naar de wintertijd. Wat betekent het verzetten van de klok voor onze interne ritmes, zoals het slaap-waak-ritme? Slaapexperts dr. Hofman van Somnio en dr. Verbeek scheiden in een artikel op nu.nl feiten van fabels: 

 

Is de wintertijd makkelijker voor ons lichaam? Verzet je de klok het beste al 's avonds? Klopt het dat je een week lang een jetlag kan hebben na de tijdswisseling? Kan je door het overgaan naar de wintertijd in een winterdip belanden?

 

 

Lees het artikel op nu.nl

Hoe zit dat eigenlijk: Waarom hoor je je eigen gesnurk niet? - NPO Radio 1 Nu Al Wakker met Somnio slaapexpert Winni

Wanneer je snurkt kunnen anderen daar behoorlijk veel last van hebben. Zelf heb je daarentegen meestal niet door dat je snurkt. Hoe komt het eigenlijk dat we ons niet stoort aan ons eigen gesnurk?

 

Slaapexpert dr. Winni Hofman van de Somnio slaaptherapie werd extra vroeg wakker om deze vraag te beantwoorden in de uitzending ‘Nu Al Wakker’ op NPO Radio 1. Luister hier naar het fragment uit de rubriek Hoe zit dat eigenlijk:

 

De uitzending vond plaats op 18-10-2017.

"Bingewatchen – wat doet het met je slaap?" – Slaapexpert dr. Hofman bij Nachtkijkers, Radio 1

Bingewatchen: de één na de andere aflevering van een serie kijken – diensten zoals Netflix maken het mogelijk. Na de spannende cliffhanger aan het einde van een aflevering start binnen enkele seconden de volgende aflevering vanzelf. Voordat je het weet ben je door een half seizoen heen en is het al ver na middernacht.

 

Omdat er vooral ’s avonds gebingewatched wordt, is het wel de vraag wat dat met je slaap doet. Uit een recent onderzoek blijkt dat de slaapkwaliteit van bingewatchers lager ligt vergeleken met ‘niet-bingers’. Slaapexpert dr. Winni Hofman van Somnio legt uit hoe dat komt - in het programma Nachtkijkers op NPO Radio 1:

Het fragment werd uitgezonden op 11-9-2017.

"Te weinig slaap is niet stoer" Artikel van Somnio slaapexpert dr. Hofman in Vakblad Arbo

In het kader van 'duurzame inzetbaarheid' krijgt slaap recentelijk meer aandacht in het bedrijfsleven. Hoe zorg je ervoor dat werknemers vitaal en fit blijven zodat zij langer door kunnen blijven werken en plezier in het werk kunnen behouden? Men begint in te zien dat gezonde slaap daarbij een belangrijke rol speelt.

 

Desondanks heeft lang doorwerken ten koste van je slaap in sommige functies nog steeds een 'stoer' imago. Daarnaast kunnen ook werkomstandigheden, zoals wisselende diensten, leiden tot slaaptekort. 

 

 

In het artikel 'Te weinig slaap is niet stoer', gaat slaapexpert dr. Winni Hofman van Somnio in op de gevolgen van slaaptekort en wat organisaties eraan kunnen doen. Het artikel is verschenen in september 2017, in Vakblad Arbo, Vakmedianet:

Download
"Te weinig slaap is niet stoer"
Artikel van slaapexpert dr. Hofman in Vakblad Arbo, Vakmedianet, september 2017
Te-weinig-slaap-is-niet-stoer-2017-09-Va
Adobe Acrobat document 532.1 KB

Slaapworkshops voor Bedrijven

Om vitaliteit en gezondheid op de werkvloer te bevorderen organiseren veel bedrijven vitaliteitsdagen of workshops voor mederwerkers. Somnio verzorgt slaapworkshops voor bedrijven

“Wat als je biologische klok stuk is?” Artikel op vrouw.nl met Winni Hofman

Met geen mogelijkheid voor 3 uur ’s nachts inslapen en ’s ochtends niet uit bed kunnen komen, zelfs niet als je naar je werk moet of je kinderen naar school moet brengen - voor een aantal mensen is dat de dagelijkse realiteit. Oorzaak hiervoor kan een slaapstoornis zijn waarbij je biologische ritme vertraagd is en dus niet gelijk loopt met het omgevingsritme: het zgn. vertraagde-slaapfasesyndroom (oftewel in het Engels: Delayed Sleep Phase Syndrome).

 

Hoe het is om met deze slaapstoornis te leven lees je in het artikel “Wat als je biologische klok stuk is? 'Ik zal nooit carrière kunnen maken’ op vrouw.nl. Slaapexpert dr. Winni Hofman, oprichter van de Somnio slaaptherapie, vertelt in het artikel meer over deze slaapstoornis.

Zijn mensen die op de snoozeknop duwen intelligenter, creatiever en gelukkiger? - Factchecker op Knack.be

"Mensen die op de snoozeknop duwen, zijn intelligenter, creatiever en gelukkiger."

 

Deze stelling in de krant The Independent werd gecheckt op waarheid door Knack.be. Slaapexpert dr. Winni Hofman van Somnio werkte mee aan deze factcheck en beoordeelde de stelling als onwaar. Het oorspronkelijke artikel waarop de stelling is gebaseerd gaat over het verschil tussen ochtend- en avondtypes en niet over snoozen. Avondtypes werden in het artikel als iets intelligenter beoordeeld, maar over snoozen of creativiteit werd in het artikel niets gezegd.

 

Het hele artikel is hier te lezen (gratis registratie vereist).

 

“Tips van slaapexperts waarmee schapen tellen voorgoed verleden tijd wordt” - Vrouw.nl artikel met dr. Winni Hofman

 

Slaap je wel eens slecht en zit je met allerlei vragen rondom je slaap?

 

Helpt uitslapen? Zijn dutjes een goed idee of kan je die beter vermijden? Hoe kan je in bed ontspannen?

 

Ben je benieuwd wat slaapexperts daarover zeggen? Lees dan het artikel “Tips van slaapexperts waarmee schapen tellen voorgoed verleden tijd wordt” met slaaptips van o.a. dr. Winni Hofman van Somnio, verschenen op 4 januari 2017 op vrouw.nl.

 

Slaap je regelmatig slecht of worstel je al langere tijd met slaapproblemen? Dan is het vaak lastig om daar met enkele tips uit te komen. Een slaaptherapie helpt dan het beste. Met de Somnio online slaaptherapie kan je direct aan de slag - gemakkelijk vanuit thuis.

 

"Lekker slapen, zelfs als je stress hebt?” - Vrouw.nl artikel met Somnio slaapexert Winni Hofman

Slaap en stress gaan niet goed samen. Piekeren, je zorgen maken dat je met slaaptekort slecht zal presteren, angst voor meer slechte nachten,… hoe ga je daar het beste mee om?

 

Journaliste Elien Andersen heeft o.a. Somnio slaapexpert Winni Hofman geïnterviewd en zet feiten en tips over slapen en stress op een rijtje in haar artikel "Lekker slapen, zelfs als je stress hebt?" - verschenen op 12 januari 2017 op vrouw.nl.

Help onderzoekers slaapproblemen op te lossen: via het Nederlands Slaap Register

Om slaapstoornissen beter te kunnen behandelen is het belangrijk om meer te weten te komen over slechte en goede slapers. Gerenommeerde Nederlandse slaaponderzoekers hebben daarom het Nederlands Slaap Register opgericht.

 

Iedereen kan helpen! Slechte maar vooral ook goede slapers.

Meedoen is simpel. Ga naar www.slaapregister.nl om je aan te melden.

 

Wat is het Nederlandse Slaapregister?
Het Nederlands SlaapRegister is een initiatief van onderzoekers van het Nederlands Instituut voor Neurowetenschappen, de Vrije Universiteit Amsterdam en het Leids Universitair Medisch Centrum.

 

Je hulp is erg belangrijk.

"Slaapkamermythes: de fabels en de feiten” - Parool artikel met Somnio slaapexpert Winni Hofman

Kun je gemiste slaap inhalen? Heeft de volle maan invloed op je slaap? Is melatonine innemen tegen slaapproblemen aan te raden? Slapen vrouwen slechter dan mannen? En is naakt slapen gezond? 

 

Deze en meer vragen hebben slaapexperts dr. Winni Hofman, oprichter van de Somnio slaaptherapie, en prof. Eus van Someren beantwoord in het artikel "Slaapkamermythes: de fabels en de feiten", verschenen op 1-8-2016 in het Parool. Je kunt het artikel hier terug lezen:

 

Download
Parool artikel "Slaapkamermythes: de fabels en de feiten"
Slaapkamermythes_Parool_PS_01082016.pdf
Adobe Acrobat document 1.2 MB

"Illegale pillenjacht” - Brandpunt reportage over slaapmiddelen

Maandenlang slecht slapen, overdag altijd moe... je kan er wanhopig van worden. Veel mensen weten niet wat je kan doen om weer beter te slapen en grijpen tot slaappillen. Deze werken echter maar kort. Gauw heb je een steeds hogere dosis nodig om in slaap te komen en raak je verslaafd.

 

Vanwege deze nadelen en risico’s mogen slaappillen volgens de richtlijnen voor huisartsen ook slechts kortdurend (2 - 4 weken) worden voorgeschreven. Desondanks zijn er meer dan 150 000 Nederlanders verslaafd aan slaappillen volgens het Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik.

 

Niet iedereen krijgt de slaappillen via herhaalrecepten van de huisarts. Er zijn ook andere manieren om aan de verslavende middelen te komen. Pillenhandel op parkeerplaatsen, met vervalste recepten naar Belgische apotheken, bestellingen zonder recept via internet… Het tv-programma Brandpunt laat zien hoe schrikbarend eenvoudig het is om op andere manieren aan de pillen kan komen. Bekijk de Brandpunt reportage "Illegale pillenjacht" van 23 februari 2016.

Beter slapen zonder pillen - of stoppen met slaapmiddelen - Somnio helpt

Wil je weten hoe je zonder pillen je slaap kunt verbeteren? De Somnio slaaptherapie helpt zonder pillen of middeltjes. Gebruik je al slaappillen en wil je daar van af? Gedurende de slaaptherapie kunnen we helpen de pillen voorzichtig af te bouwen.

"Bang voor de nacht” - Brandpunt reportage over slapeloosheid

Anderhalf miljoen Nederlanders lijden aan slapeloosheid. “Van de honderd slapelozen vandaag hebben er volgend jaar 13 een klinische depressie”, vertelt slaapprofessor Eus van Someren in de Brandpunt reportage van 16 Feb 2016. Wil je meer weten over slapeloosheid en hoe verbrokkelde slaap het risico op depressie kan verhogen? Kijk de uitzending nu terug.

Slapeloosheid – Tijd voor MAX uitzending

 

Waarom slapeloosheid een onderschat probleem is en wat je kunt doen als je slecht slaapt, lichtte  slaapprofessor Eus van Someren toe in de NPO uitzending ‘Tijd voor MAX’ op 9-2-2016.

 

In de uitzending komt ook ervaringsdeskundige Amber aan het woord. Na jarenlang slecht te hebben geslapen, onderging zij binnen een onderzoeksproject van Van Someren en collega’s een combinatie van behandelingen tegen slapeloosheid. Met succes. Zij vertelt hoe de cognitieve gedragstherapie voor slapeloosheid haar heeft geholpen om weer beter te slapen. Je kunt de uitzending hier bekijken.

 

Somnio verzorgde de slaaptherapie

Somnio verzorgde de cognitieve gedragstherapie voor slapeloosheid binnen het onderzoeksproject van het Nederlandse Herseninstituut. De studie is inmiddels afgerond; er worden geen deelnemers meer gezocht.  Je kan je wel direct aanmelden voor de Somnio slaaptherapie.

 

Onderzoek naar slapeloosheid - help mee!

Slechte én goede slapers kunnen onderzoekers helpen om therapieën voor slaapproblemen te verbeteren. Meedoen is simpel. Ga naar Slaapregister.nl om je aan te melden.

 

"Word wakker minister! Neem slapeloosheid serieus” – oproep van slaapprof in NRC

Slaapprofessor Eus van Someren roept minister Schippers (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) op om slapeloosheid aan te pakken. De nieuwe campagne van Schippers om preventie en behandeling van depressie te bevorderen biedt hiervoor een aanknopingspunt.

 

Slapeloosheid belangrijkste risicofactor voor depressie

Tijdens een depressie treden er bijna altijd slaapproblemen op. Uit onderzoek blijkt dat slapeloosheid de belangrijkste risicofactor is voor het ontstaan van een depressie, leggen Van Someren en collega’s uit. Verder is gebleken dat de behandeling van slapeloosheid een belangrijke rol kan spelen bij het verminderen en voorkomen van depressieve klachten.

 

Slapeloosheid wijdverbreid en ingrijpend

Het verhoogde risico voor depressie is één reden om slapeloosheid onder de aandacht te brengen. Slapeloosheid is ‘op zich’ al een ingrijpend en een wijdverbreid probleem - ook wanneer er geen verdere psychische of lichamelijke klachten bij komen. Desondanks is er onvoldoende aandacht voor slaapproblemen binnen de opleiding van artsen en psychologen. Mede daardoor worden vaak slaappillen voorgeschreven, terwijl wetenschappelijke bevindingen al jarenlang aantonen dat deze geen oplossing bieden een andere aanpak beter helpt: de cognitieve gedragstherapie voor slapeloosheid. Deze therapie wordt echter niet vanuit de basisverzekering vergoed.

 

Slapeloosheid verdient meer aandacht

Wetenschappelijke bevindingen staan in scherp contrast met hoe er wordt omgegaan met slapeloosheid binnen de gezondheidszorg. Hoe dat beter kan, lees je in de artikelen “Vijf maatregelen die de minister moet nemen om slapeloosheid aan te pakken” verschenen op 4 februari 2016 in en het NRC Handelsblad en “Word wakker minister! Neem slapeloosheid serieus”, verschenen op 4 februari 2016 in nrc.next.

Waar kan je terecht voor de aanbevolen behandeling?

De door slaapexperts  geadviseerde behandeling, de cognitieve gedragstherapie voor slapeloosheid, volg je bij Somnio. Online, vanuit je eigen omgeving en wanneer het je uit komt.


Slaap en verkeersveiligheid

Slaperig autorijden is een van de grootste gevaren in het verkeer. Verkeersongelukken die veroorzaakt werden doordat de chauffeur in slaap viel achter het stuur horen tot de ernstigste ongelukken. Omdat de chauffeur het ongeluk niet ziet aankomen en niet kan remmen is de kans op zware verwondingen en overlijden groot. Voldoende en gezonde slaap is dus essentieel, niet alleen voor onze gezondheid maar ook voor de verkeersveiligheid.

  • Ik rijd heel voorzichtig, dus kan ik ook veilig rijden als ik een beetje slaperig ben.
  • Ik merk van tevoren wanneer ik in slaap val.
  • Koffie tijdens het rijden kan een aantal uren slaap vervangen.

Ben je het eens met bovenstaande stellingen? Dan ben je een van velen die het gevaar van slaperig rijden onderschatten. Lees hieronder meer over de gevaren van slaperig rijden en hoe je slaperigheid kan voorkomen.

Slaperig achter het stuur – wat zijn de gevaren?

Slaperige chauffeurs hebben minder controle over hun voertuig, reageren minder snel en adequaat op gevaren of zien gevaarlijke situaties niet aankomen. Zonder het te merken (!) vallen zij gauw voor korte momenten in slaap. Dergelijke microslaapjes duren slechts 3-5 seconden. Met 100 km/h op de snelweg is dat echter genoeg tijd om van de rijbaan af te raken of tegen een ander voertuig of hindernis aan te rijden.

Hoe voorkom je slaperigheid achter het stuur?

Wat kunt u het beste doen om te voorkomen dat u achter het stuur in slaap valt? Er zijn een aantal slaaptips en algemene gezondheidstips die – naast veel andere voordelen – helpen om veilig van A naar B te komen.

 

Bij slaperigheid: stoppen

Voelt u zich slaperig achter het stuur? Dan is er maar één verstandige reactie: Bij de eerstvolgende gelegenheid stoppen en slapen voordat u verder rijdt. Wacht niet totdat u erachter komt dat u te slaperig was om veilig te rijden: Stop meteen!

 

Slaperigheid herkennen

Personen die last hebben van microslaapjes zijn zich er meestal niet bewust van. Onderschat het gevaar niet! Leer slaperigheid herkennen. Let op tekenen zoals

  • prikkende ogen
  • zware oogleden
  • dichtvallende oogleden of moeite met focussen
  • afdwalende, onsamenhangende gedachten
  • moeite uw hoofd omhoog te houden
  • gapen
  • fouten tijdens het rijden (gemiste afslag, gemist bord, verkeerd schakelen, te laat remmen)
  • moeite om de laatst afgelegde 50 km te herinneren
  • dingen zien die er niet zijn

 

Slaperigheid voorkomen

  • Slaap vooral voor een lange rit voldoende. Hoeveel slaap men nodig heeft verschilt per persoon.
  • Vermijd alcohol voor het rijden en voor het slapen. Alcohol vermindert niet alleen ons reactievermogen tijdens het rijden maar kan ook het slapen verstoren en daardoor leiden tot slaperigheid.
  • Neem tijdens het rijden regelmatig pauzes om te bewegen, frisse lucht te tanken, uit te rusten, uw voertuig te checken.
  • Zorg regelmatig voor frisse lucht in het voertuig. Vermijd rook en verstikkende lucht.
  • Zorg voor een comfortabele temperatuur tijdens het rijden. Vermijd oververhitten; houd het liever koeler en trek extra kleding aan.
  • Cafeïne (bijv. in koffie, zwarte en groene thee, cola) werkt stimulerend en kan het slapen uitstellen maar niet vervangen. Gebruik koffie of andere stimulerende middelen alleen als u het nodig denkt te hebben, niet uit gewoonte.
  • Eet en drink regelmatig en gezond. Vermijd voor het rijden heel vettig voedsel en voedsel met veel calorieën. Drink genoeg water. Gezond eten en voldoende drinken helpen alert te blijven.
  • Tijdens lange, monotone ritten kunnen een aantal tips helpen om alert te blijven. Luister naar de radio of audioboeken, praat met medereizigers of met andere chauffeurs via de radio.
  • Plan lange routes zo dat u genoeg tijd heeft om te slapen, eten en uit te rusten. Het beste is om ook tijd voor een dutje in te plannen, mocht u dat nodig hebben.
  • Vraag als beroepschauffeur uw familie en vrienden om begrip voor voldoende slaap (die soms ten kosten gaat van sociale activiteiten) en bespreek het gevaar van in slaap vallen achter het stuur.
  • Vermijd rijden tussen 1:00 en 6:00 uur ’s nachts. Door onze biologische ritme zijn we in die tijd het minst alert en is het risico om in slaap te vallen groot. Ook tussen 13:00 en 16:00 uur zijn we minder alert – houd er rekening mee.

 

Voldoende gelegenheid voor slaap – maar toch slaperig?

Als je voldoende tijd neemt om te slapen maar je voelt je desondanks niet uitgerust en alert overdag, dan is het mogelijk dat je lijdt aan een medische aandoening of slaapstoornis. Neem contact op met je huisarts! Bij sommige slaapstoornissen zoals slaapapneu heb je overigens zelf niet door dat het slapen verstoord wordt (bijv. door ademstops).

Als er een slaapstoornis is vastgesteld, dan zijn slaapmiddelen geen oplossing. Zij bestrijden alleen de symptomen maar bieden op de lange termijn geen oplossing voor het slaapprobleem. Bovendien hebben slaapmiddelen vaak bijwerkingen, o.a. verminderde alertheid overdag die op zichzelf risico’s in het verkeer met zich mee brengen.

Wanneer je aan slapeloosheid lijdt is een slaaptherapie op de lange termijn de beste oplossing.

"Wat doet slaaptekort met mijn lichaam?" – Katja’s bodyscan op NPO1

Slaaptekort - wat doet dat met je lichaam en geest? Katja Schuurman bleef voor haar tv programma ‘Katja’s Bodyscan’ 50 uur wakker. Ze onderging o.a. een slaapregistratie, melatoninetest en diverse andere tests om erachter te komen hoe goed ze na 2 nachten zonder slaap nog kon functioneren. Gedurende haar experiment sprak zowel slaaponderzoekers als mensen die aan slaapstoornissen leiden. Informatief en leuk gepresenteerd – de uitzending is terug te zien op de NPO website.

‘Respect voor slaap verdwijnt’ – Slaaponderzoeker Gerard Kerkhof bij RTL Late Night

Slaaponderzoeker Gerard Kerkhof luidt de noodklok: Slaaptekort dreigt een steeds groter maatschappelijk probleem te worden.

 

Uit recent onderzoek van de hoogleraar blijkt dat 30% van de volwassenen Nederlanders met een slaaptekort kampt. Dat houdt in dat deze personen gemiddeld 6 uur of minder per nacht slapen – terwijl de slaapbehoefte gemiddeld 7,5 – 8,5 uur per nacht is. De cijfers zijn vergelijkbaar met onderzoeksresultaten uit andere landen, zoals de VS. Heel zorgwekkend is de bevinding dat vooral onder jongeren tussen de 18 en 21 jaar slaapgebrek heel wijdverbreid is. Ongeveer de helft van jonge vrouwen tot 21 heeft een slaapstoornis.

 

Volgens prof. Kerkhof heeft dat ermee te maken dat het respect voor de slaap aan het verdwijnen is. We doen niet genoeg ons best om een voldoende lange periode voor de slaap te reserveren. Dat kan veel impact hebben op ons welbevinden en gedrag overdag - en bij een structureel slaaptekort uiteindelijk op onze gezondheid.

 

Bij RTL Late Night legt Gerard Kerkhof uit waarom het ‘5 voor 12’ is wat het slapen betreft. Je kunt het segment hier bekijken:

 

 

Tablet, Computer, E-reader en Slaap

Lezen voor het slapen gaan kan helpen bij het inslapen. Maar hoe zit het met lezen op een tablet, computer, smart-phone of e-reader?

 

Kijk uit met computer, tablet, smartphone

Kijk uit als je leest m.b.v. computers, laptops, tablet of je smartphone. De beeldschermen van deze apparaten stralen blauw licht uit en remmen daardoor de productie van het hormoon melatoninedat o.a. ons lichaam tot slapen aanzet. Als gevolg daarvan kan je later slaperig worden en moeite hebben om in slaap te vallen. Computers, tablets en smart-phones kan je daarom een uur voor het slapen beter niet meer gebruiken. Wanneer dat niet lukt, zet de schermhelderheid zo laag mogelijk en gebruik filters voor blauw licht (zoals Night Shift van Apple of f.lux).

 

Hoe zit het met e-readers?

Er zijn e-readers met verschillende soorten beeldschermen. De meeste e-readers werken met elektronische inkt. Deze e-readers stralen helemaal geen licht uit. Ze hebben dan ook geen negatief effect op het slapen. Je kan ze gerust voor het slapen gebruiken. Een lampje wat op het beeldscherm schijnt is geen probleem (want dat licht bevat geen blauwe golflengtes, waarvoor de biologische klok gevoelig is). 

 

Er zijn ook  e-readers met LCD-beeldschermen. Deze beeldschermen met achtergrondverlichting stralen - net als tablets -het blauwachtige licht uit wat ons wakker houdt. Ook hiervoor geldt dus: beter een uur voor bedtijd uitzetten.