· 

5 tips om snel aan de wintertijd te wennen

Klok in herfstomgeving

De dagen worden korter en binnenkort is het weer zover: De wintertijd gaat in.

 

In de nacht van zaterdag 24 oktober op zondag 25 oktober 2020 wordt de klok één uur terug gezet van 03:00 naar 02:00 uur. 

 

De zon gaat dan in een klap weer een uur vroeger op en onder. Dit heeft invloed op ons biologisch ritme. Niet iedereen past zich even gemakkelijk aan de nieuwe tijden aan. 

 

 Met deze tips wen je snel aan de wintertijd:

  1. Plan vooruit en stel je op tijd in op de wintertijd: Begin al enkele dagen voor de tijdswisseling met het aanpassen van je bedtijden. Ga bijv. per dag een kwartier later naar bed. Dit is ook voor kinderen handig. Lukt dat niet met je schema overdag? Schuif dan vanaf vrijdag met een half uur. Pas ook andere routines op die manier aan, bijvoorbeeld de tijden waarop je eet. 
  2. Zet de klokken al op zaterdagavond terug en probeer je gewone bedtijd aan te houden.
  3. Zet zondag je wekker zodat je op het gebruikelijke tijdstip wakker wordt en ga ’s avonds weer op de gewone tijd naar bed.
  4. Doe zondag een beetje rustig aan. Plan ook de eerste dagen na de tijdswisseling liever niet helemaal vol met extra activiteiten, maar houd deze dagen wat rustiger dan gewoon. Heb tijdelijk minder energie omdat je lichaam nog moet wennen aan de nieuwe tijd, dan kan je daar sneller van herstellen.
  5. Stel je ’s ochtends zodra het kan bloot aan daglicht. Zo kom je beter op gang en wen je sneller aan de wintertijd.