· 

5 tips om soepel over te gaan naar de wintertijd

Klok in herfstomgeving

De dagen worden korter en binnenkort is het weer zover: De wintertijd gaat in, misschien voor de laatste keer.

 

In de nacht van zaterdag 27 oktober op zondag 28 oktober 2018 wordt de klok één uur terug gezet van 03:00 naar 02:00 uur. 

 

De zon gaat dan in een klap weer een uur vroeger op en onder. Dit kan ons biologisch ritme verstoren. Niet iedereen past zich even makkelijk aan de nieuwe tijden aan. Met onderstaande tips zorg je voor een soepele overgang naar de wintertijd.

 

 Met deze tips wen je sneller aan de wintertijd:

  1. Plan vooruit en stel je op tijd in op de wintertijd: Begin al enkele dagen voor de tijdswisseling met het aanpassen van je bedtijden. Schuif je bedtijden bijv. per dag een kwartier achteruit. Lukt dat niet met je schema door de week? Schuif dan vanaf vrijdag (26-10) met een half uur. Pas ook andere routines op die manier aan, bijvoorbeeld de tijden waarop je eet.
  2. Zet de klokken al op zaterdag eerder in de avond terug en probeer je gewone bedtijd aan te houden.
  3. Zet zondag je wekker zodat je op het gebruikelijke tijdstip wakker wordt en ga ’s avonds weer op de gewone tijd naar bed.
  4. Doe zondag een beetje rustig aan. Plan ook de eerste dagen na de tijdswisseling liever niet helemaal vol met extra activiteiten, maar houd deze dagen wat rustiger dan gewoon. Heb tijdelijk minder energie omdat je lichaam nog moet wennen aan de nieuwe tijd, dan kan je daar sneller van herstellen.
  5. Maak zolang het nog kan gebruik van de vroegere zonsopgangen en stel je ’s ochtends bloot aan daglicht. Zo kom je ’s ochtends beter op gang en wen je sneller aan de wintertijd.