· 

9 tips om snel aan de zomertijd te wennen

De dagen worden weer langer en a.s. weekend gaat de zomertijd in. Op zondag, 28 maart 2021, worden de klokken een uur vooruit gezet: van 2 uur naar 3 uur. Door de overgang naar de zomertijd kan onze biologische klok tijdelijk van slag raken. Onrustige nachten en slaperigheid overdag zijn dan de gevolgen die meerdere dagen of zelfs 1 á 2 weken kunnen aanhouden. Als je vooruit plant is de kans kleiner dat je biologische klok van slag raakt door de verandering in de tijd.

 

 

Hoe kan je de overgang soepel laten verlopen?

 

  • Plan vooruit en wen geleidelijk aan de zomertijd: Verschuif je ritme al vóór 28 maart met 15 minuten per keer. Ga dus een kwartier eerder naar bed en sta een kwartier eerder op. 
  • Zet de klokken al op zaterdag 27 maart eerder in de avond vooruit en ga dan op het gewone tijdstip naar bed.
  • Pas ook je andere routines op die manier aan, bijvoorbeeld de tijdstippen van de maaltijden.
  • Houd na zonsondergang het licht gedimd en zet beeldschermen minimaal 1 uur voor bedtijd uit
  • Eet ’s avonds niet te laat en vermijd grote, zware maaltijden. Een kleine snack voor bedtijd is geen probleem.
  • Doe voorzichtig met cafeïne vanaf later in de middag
  • Vermijd alcohol en  flinke lichamelijke inspanning 2-3 uur voor bedtijd 
  • Zoek in de ochtend direct na het opstaan het daglicht op.
  • Wanneer je je na de overgang naar de zomertijd overdag slaperig voelt, houd daar dan rekening mee. Doe in de dagen na het ingaan van de zomertijd een beetje rustig aan.
Lees ook:

'De coronacrisis zorgt voor slaapproblemen. Of toch niet?' Parool artikel