· 

8 tips om snel aan de zomertijd te wennen

Zondag, 29 maart 2020, is de zomertijd weer ingegaan.

Wat kunnen we doen om daar zo snel mogelijk aan te wennen?

  • Zoek in de ochtend direct na het opstaan het daglicht op
  • Houd na zonsondergang het licht gedimd en zet beeldschermen minimaal 1 uur voor bedtijd uit
  • Doe de komende dagen wat rustiger aan  
  • Blijf overdag voldoende bewegen
  • Eet ’s avonds niet te laat en vermijd grote, zware maaltijden. Een kleine snack voor bedtijd is geen probleem
  • Doe voorzichtig met cafeïne vanaf later in de middag
  • Gebruik 2-3 uur voor bedtijd geen alcohol
  • Overdag erg slaperig? Als je de gelegenheid hebt, doe eens een powernap (een dutje van niet langer dan 25 min) voor 15 uur

 

Nu meer thuis vanwege het Corona virus? Door minder structuur overdag kan het langer duren om aan de zomertijd te wennen. Lees onze 10 slaaptips in tijden van het Corona virus.

 

Let ook op: De dagen na ingang van de zomertijd gebeuren er meer verkeersongelukken. Slaperig autorijden is een onderschat gevaar. Kom er meer over te weten in Quest artikel "Word wakker! Zo gevaarlijk is autorijden als je moe bent" met Somnio slaapexpert dr. Winni Hofman.