Slaap en kinderen

Tussen geboorte en volwassenheid verandert het slaappatroon sterk. In het algemeen wordt de totale slaapduur per dag minder, maar ook zijn er veranderingen binnen de slaap zelf. Dit slaappatroon binnen een nacht ondergaat vooral in het eerste aantal jaren grote veranderingen. Gelukkig slapen de meeste kinderen goed. Toch kunnen er zich bij sommige kinderen op verschillende leeftijden slaapproblemen voordoen. Om slaapproblemen van een groeiend kind te begrijpen is het nuttig om te weten hoe de slaap verandert met de leeftijd. Wat voor soort slaapproblemen treden er op bij kinderen en hoe kan je proberen om deze op te lossen. Je leest er meer over op de volgende pagina's:

Slaap van baby tot puberteit

Wat moet je weten over het natuurlijke slaappatroon van kinderen? Hoe verandert de slaap naarmate je kind ouder wordt?

Praten in slaap, tanden knarsen, hoofdbonken

Vertoont je kind opvallend gedrag tijdens het slapen, zoals tanden knarsen, bonken met het hoofdje of praat zij/hij in de slaap?

Slaapapneu bij kinderen

Ca 2% van alle kinderen lijden aan slaapapneu. Verstoorde slaap leidt tot slaperigheid overdag. Slaperige kinderen gedragen zich anders dan slaperige volwassenen: Zij worden hyperactief.

In- en doorslaapproblemen bij pubers

Laat naar bed en 's ochtends moeite met opstaan... Wat moet je weten over de slaap van pubers? Welke tips helpen om in de puberteit voldoende slaap te krijgen?

In- en doorslaapproblemen bij kleine kinderen

Veel baby’s en kinderen hebben wel eens last van problemen met slapen. Met welke tips zorg je ervoor dat je kind beter slaapt?

Slaapwandelen, nachtelijke angstaanvallen, bedplassen

Slaapwandelen, nachtelijke angstaanvallen, bedplassen zijn slaapproblemen die in de diepe slaap optreden.


Misschien vind je ook de volgende onderwerpen interessant:

Slaap en vrouwen

Vrouwen hebben meer kans op slaapproblemen. Hoe komt dat en welke tips helpen om goed te slapen?

Melatonine als slaapmiddel - een goed idee?

Melatonine is een hormoon dat geproduceerd wordt in de hersenen. Het speelt een belangrijke rol in de werking van de biologische klok. Is het verstandig om melatonine als slaapmiddel in te nemen?

Waarom een slaaptherapie beter helpt dan pillen

Slaappillen kunnen tijdelijk helpen, maar verdoezelen alleen de symptomen. Met een slaaptherapie pak je de bron van het slaapprobleem aan en slaap je blijvend beter.