Slaaptips voor ploegendienstwerkers

Thuis:

  • Als je ’s nachts moet werken kan een dutje voordat je begint met de dienst helpen om beter wakker te blijven.
  • Probeer, als je een vroege ochtenddienst hebt, om de avond tevoren vroeg te gaan slapen.
  • Zorg voor goede verduistering van de slaapkamer als je overdag moet slapen. Bedek eventueel de ogen en gebruik oordopjes om geluid tegen te gaan.
  • Eet geen zware maaltijd voordat je gaat slapen – een half uur voor het slapen gaan liever helemaal niet meer eten, een beker warme melk is wel goed.
  • Drink 4-5 uur voordat je gaat slapen geen cafeïne meer.
  • Drink geen alcohol binnen 2 uren voordat je gaat slapen. Een beetje alcohol maakt misschien wel slaperig, maar verstoort de slaap.
  • Maak goede afspraken met de familie om verstoring overdag te minimaliseren.
  • Probeer een bepaalde periode van de dag af te spreken waarop je samen kan zijn met je gezin.


Op het werk:

  • Eet licht en gezond tijdens de ploegendienst.
  • Zorg voor goede verlichting op de werkplek.
  • Eentonigheid op het werk versterkt de slaperigheid. Zorg voor afwisselend achtergrondgeluid.
  • Neem korte pauzes tijdens de nachtdienst. Neem wat beweging.
  • Praat zo mogelijk tussendoor met collega’s. Zo kan men elkaar wakker houden.
  • Draag een zonnebril als je ’s ochtends naar huis rijdt en rij voorzichtig. Zet een praatprogramma aan op de autoradio.

Ploegendienst syndroom

Veel mensen wennen redelijk aan het leven met ploegendienst. Sommigen kunnen zich echter zeer slecht aanpassen aan de wisselende diensten. De slaapproblemen, die hiervan het gevolg zijn, kunnen leiden tot risicovolle situaties. Vaak heeft men een gevoel van algehele malaise. Een gerichte gedragstherapie kan helpen om de aanpassing aan het werken in ploegendienst beter te laten verlopen.

Waarom een slaaptherapie beter helpt dan pillen

Slaappillen kunnen tijdelijk helpen, maar verdoezelen alleen de symptomen. Met een slaaptherapie pak je de bron van het slaapprobleem aan en slaap je blijvend beter.

Slaap en vrouwen

Vrouwen hebben vaker slaapproblemen dan mannen. Hoe komt dat en welke slaaptips helpen?

De 5 meest voorkomende slaapproblemen

Er zijn meer dan 80 verschillende slaapstoornissen. We geven je een overzicht over de meest voorkomende slaapproblemen en hoe deze behandeld kunnen worden.

Melatonine als slaapmiddel - een goed idee?

Melatonine is een hormoon dat geproduceerd wordt in de hersenen. Het speelt een belangrijke rol in de werking van de biologische klok. Is het verstandig om melatonine als slaapmiddel in te nemen?

Wat moet je weten over slaappillen op recept?