Slapen

Meer kennis over slaap helpt om beter te slapen

Goede slaap is onontbeerlijk om goed te kunnen functioneren. Na een goede nachtrust uitgerust wakker worden is voor honderdduizenden Nederlanders echter niet vanzelfsprekend. 30% van de volwassenen zegt wel eens slecht te slapen. De slaapexperts van Somnio geven je hier informatie en tips over een aantal interessante onderwerpen rondom het slapen.  

 

Slaap je slecht wil je beter gaan slapen? De Somnio online slaaptherapie helpt je slaappatroon blijvend te verbeteren.


Slaapproblemen

Wat zijn de meest voorkomende slaapstoornissen? Wat moet je weten over symptomen en behandeling van slapeloosheid, slaapapneu, rusteloze benen en andere slaapproblemen?

Slaap en Ouderen

Ons slaappatroon verandert naarmate we ouder worden. Hoe slaap je goed op hogere leeftijd?

Ploegendienst en Slaap

Werken in wisselende diensten heeft veel impact op je slaap. Wat kan je doen om zo goed mogelijk te slapen, ook als je in ploegendienst werkt?

Slaap en Kinderen

Hoe verandert het natuurlijke slaappatroon van babytijd tot pubertijd? Welke slapproblemen komen vaak voor en wat kan je eraan doen? 

Slapeloze nachten

Niet in slaap kunnen komen, wakker worden en niet meer verder kunnen slapen of te vroeg wakker worden: Slapeloosheid - wat is het en wat kan je eraan doen?

Wat moet je weten over slaapmiddelen?

Slaappillen op recept, melatonine, kruidenmiddelen van de drogist...  Hoe werken deze middelen en wat zijn de risico's?

Slaapproblemen bij Vrouwen

Vrouwen hebben vaker slaapproblemen dan mannen. Wat kan je doen als je slecht slaapt tijdens de menstruatie, zwangerschap of overgang? 

Slaappillen kunnen tijdelijk helpen, maar verdoezelen alleen de symptomen. Met een slaaptherapie pak je de bron van het slaapprobleem aan en slaap je blijvend beter.


Lees ook onze nieuwsitems:

Welk effect heeft vliegtuiglawaai op onze slaap en gezondheid?

Schiphol mag groeien. Tegelijkertijd mogen er weer meer woningen in de omgeving van de luchthaven gebouwd worden. Hoe gaat dat samen? En wat betekent het toenemende vliegtuiglawaai voor de gezondheid van omwonenden? Dat onderzocht Teun van de Keuken voor het programma De Monitor (KRO-NCRV, NPO2). In uitzending ‘Woningbouw rondom Schiphol’ van 21-2-2018 lichtte Somnio slaapexpert dr. Winni Hofman toe wat het effect van vliegtuiglawaai op de slaap en gezondheid is. Je kan de uitzending hier terugzien:

 

Hoe zit dat met polyfasisch slapen?

Een polyfasisch slaapschema betekent dat je de hele dag door om de vier uur een dutje doet van twintig minuten. De dutjes vervangen de gebruikelijke lange slaapperiode 's nachts . Op die manier slaap je in totaal 2 uur per dag.

 

22 uur wakker kunnen zijn klinkt aantrekkelijk. Maar is polyfasisch slapen een gezonde alternatief voor de nachtslaap? Lees wat slaapexperts daarvan vinden, in het artikel "Functioneren met dagelijks 2 uur slaap? Hoe het echt zit met polyfasich slapen" met dr. Winni Hofman van Somnio, verschenen op 8 februari 2018 op vrouw.nl.

"Feit of fabel: Dit zijn de gevolgen van wintertijd op je biologische ritme" - Nu.nl artikel met Somnio slaapexpert dr. Hofman

Het laatste weekend van oktober was het weer zover: In de nacht van zaterdag op zondag zijn we weer overgegaan naar de wintertijd. Wat betekent het verzetten van de klok voor onze interne ritmes, zoals het slaap-waak-ritme? Slaapexperts dr. Hofman van Somnio en dr. Verbeek scheiden in een artikel op nu.nl feiten van fabels: 

 

Is de wintertijd makkelijker voor ons lichaam? Verzet je de klok het beste al 's avonds? Klopt het dat je een week lang een jetlag kan hebben na de tijdswisseling? Kan je door het overgaan naar de wintertijd in een winterdip belanden?

 

 

Lees het artikel op nu.nl