Slaap en de biologische klok

Slaap en de biologische klok · 30. oktober 2017
Wintertijd: Wat betekent het verzetten van de klok voor de biologische klok in ons lichaam? Slaapexpert scheiden feiten van fabels.

Slaap en de biologische klok · 27. juni 2017
Met geen moglijkheid voor 3 uur ’s nachts inslapen en ’s ochtends niet uit bed kunnen komen, zelfs niet als je naar je werk moet of je kinderen naar school moet brengen - voor een aantal mensen is dat de dagelijkse realiteit. Oorzaak hiervoor kan een slaapstoornis zijn waarbij je biologische ritme vertraagd is en dus niet gelijk loopt met het omgevingsritme: het zgn. vertraagde-slaapfasesyndroom (oftewel in het Engels: Delayed Sleep Phase Syndrome).

Slaap en de biologische klok · 09. september 2014
Tijdens de puberteit verandert ons slaappatroon. Tieners worden van nature later slaperig en wakker. Door de week lopen veel tieners door de vroege schooltijden een slaaptekort op. De Amerikaanse Vereniging voor Kindergeneeskunde heeft een verklaring gepubliceerd met aanbevelingen om slaaptekort bij tieners terug te dringen.

Slaap en de biologische klok · 14. augustus 2014
Wat is het effect van ploegendienst op je slaap? Wat gebeurt er eigenlijk tijdens het slapen? En welke gevolgen kan slaaptekort hebben? Zijn er tips voor mensen die op wisselend tijden moeten werken? Deze en meer vragen beantwoordde Somnio slaapexpert Dr. Winni Hofman in de uitzending 'Nog Steeds Wakker' op radio 1.
Slaap en de biologische klok · 01. april 2013
In de puberteit verschuift het biologische ritme en dat zorgt ervoor dat jongeren later slaperig worden en ’s ochtends dan meer moeite hebben om op tijd op te staan. Slaapexpert Dr. Hofman vertelt hoe je zo uitgerust mogelijk wakker wordt.
Slaap en de biologische klok · 11. maart 2011
Tv kijken en het gebruik van computers en mobieltjes voor het slapengaan kan de slaap verstoren. Dit blijkt opnieuw uit een recent onderzoek van de National Sleep Foundation in de VS. Het kunstmatige licht en een verhoogde alertheid kunnen het inslapen vertragen. Vooral bij jongeren verstoren bovendien binnenkomende berichten het slapen.