In- en doorslaapproblemen bij pubers

De puberteit is een tijd waarin grote veranderingen optreden, zowel lichamelijk als sociaal. Pubers slapen graag uit, maar gaan ’s avonds vaak laat naar bed of liggen in bed te SMS-en. Ze worden ook steeds zelfstandiger, gaat uit en krijgen bijbaantjes. Hierdoor is het voor ouders vaak moeilijk om eventuele slaapstoornissen te herkennen.

Een aantal tips voor ouders van pubers

  • Leg uit dat voldoende slaap erg belangrijk is om overdag goed te kunnen functioneren
  • Probeer afspraken te maken over regelmatige slaaptijden
  • Probeer pc-gebruik ’s avonds laat en het gebruik van mobieltjes in bed zoveel mogelijk te verminderen

Een slaaptherapie helpt beter dan pillen

Wanneer je regelmatig problemen hebt met inslapen en doorslapen, dan kun je met de Somnio Online Slaaptherapie leren hoe je weer goed kunt slapen - zonder slaapmiddelen.

Melatonine als slaapmiddel  - een goed idee?

Melatonine is een hormoon dat geproduceerd wordt in de hersenen. Het speelt een belangrijke rol in de werking van de biologische klok. Is het verstandig om melatonine als slaapmiddel in te nemen?

Slapeloosheid - wat is het en hoe kom je ervan af?

's Nachts wakker liggen en niet meer in slaap kunnen komen is een probleem wat heel veel mensen kennen. Slapeloosheid is goed te behandelen.

Wat moet je weten over slaappillen van de drogist?

Tieners en slaaptekort - Verklaring kinderartsen

Moe of somber kijkend tienermeisje

De meeste tieners krijgen door de week te weinig slaap en slapen in het weekend lang uit om slaap in te halen. Hoe komt dat, wat zeggen kinderartsen en welke slaaptips kunnen helpen?

Waarom een slaaptherapie beter helpt dan pillen en middeltjes

Slaappillen kunnen tijdelijk helpen, maar verdoezelen alleen de symptomen. Met een slaaptherapie pak je de bron van het slaapprobleem aan en slaap je blijvend beter.