Jetlag en slaap

De biologische klok in onze hersenen zorgt er voor dat ons lichaam een 24-uursritme heeft, ook wel circadiaan ritme genoemd. We kunnen dat bijvoorbeeld zien aan de lichaamstemperatuur die in de ochtend lager is dan in de avond. Het 24-uursritme zorgt er ook voor dat we elke dag ongeveer op een bepaalde tijd slaperig worden. Zonlicht is hierbij een belangrijke factor dat er voor zorgt dat onze klok netjes ‘gelijk’ blijft lopen met de omgevingstijd.

 

Als we naar een andere tijdzone vliegen past de klok zich maar langzaam aan aan de nieuwe tijdsomstandigheden. Hoe groter het tijdsverschil is, des te langer zal deze aanpassing duren. Hierdoor kan het gebeuren dat onze biologische klok al aangeeft dat het tijd is om te slapen, hoewel het ter plaatse nog pas middag is. We moeten dan vechten tegen de slaap. Als we de andere kant op vliegen kan het zijn dat we nog klaarwakker zijn, terwijl het eigenlijk al heel erg laat is.

 

 

Tips om met jetlag om te gaan

  • Probeer al een paar dagen voor vertrek om de bedtijden wat te verschuiven: naar later voor een westwaardse reis en eerder voor een oostwaardse reis.
  • Een vlucht die vroeg in de avond aankomt is het beste. Blijf dan op tot 10 u lokale tijd.
  • Verander de tijd op je horloge al tijdens de vlucht.
  • Gebruik geen zware maaltijd na aankomst.
  • Neem tijdens je verblijf geen alcohol of cafeïne in de laatste 3 uur voor bedtijd.
  • Vermijd sport in de laatste 3 uur voor bedtijd.
  • Stel je de eerste dagen na aankomst zoveel mogelijk aan buitenlicht bloot. Ook al schijnt de zon niet, dan nog helpt het aanwezige licht je biologische klok met de aanpassing.