Slaap en Vrouwen

Vrouwen lijden vaker aan slaapproblemen dan mannen. De oorzaak ligt voornamelijk in de grote hormonale veranderingen die het leven van een vrouw kenmerken zoals de menstruatie, een zwangerschap en de overgang.

Slaapexpert Dr. W.F. Hofman, universitair docent slaapstoornissen, zet hier uiteen waarom veel vrouwen tijdens de menstruele cyclus, zwangerschap en overgang slecht slapen, geeft tips om klachten te verminderen en vertelt wat je kunt doen als slaapklachten chronisch worden.

Slaap en de menstruele cyclus

Hoe beïnvloedt je cyclus de slaap? Lees met welke tips je dan beter slaapt.

Slaap tijdens de overgang (menopauze)

Wat gebeurt er tijdens de overgang met je slaap? Welke tips helpen om tijdens en na de overgang goed te slapen?

Slaap tijdens de zwangerschap

Wat betekent een zwangerschap voor je slaap? Welke tips helpen om tijdens de zwangerschap goed te slapen?

Waarom een slaaptherapie beter helpt dan pillen

Slaappillen kunnen tijdelijk helpen, maar verdoezelen alleen de symptomen. Met een slaaptherapie pak je de bron van het slaapprobleem aan en slaap je blijvend beter.

Melatonine als slaapmiddel - een goed idee?

Melatonine is een hormoon dat geproduceerd wordt in de hersenen. Het speelt een belangrijke rol in de werking van de biologische klok. Is het verstandig om melatonine als slaapmiddel in te nemen?