Somnio slaapexperts in de media

Slaapexpert dr. Winni Hofman, oprichter van de Somnio slaaptherapie, wordt regelmatig door journalisten gevraagd om recent slaaponderzoek toe te lichten en vragen over slaap te beantwoorden. Hieronder vind je een selectie van artikelen en interviews met Winni. 

 

 

'De coronacrisis zorgt voor slaapproblemen. Of toch niet?' Parool artikel

Sinds de opkomst van het coronavirus leven we in onzekere tijden. Veel mensen ervaren meer stress. Wat betekent dat voor onze slaap? Slapen we allemaal slechter? Dat blijkt niet zo te zijn. Slaapexperts Winni Hofman van Somnio en Eus van Someren vertelden in het Parool wat hoe de coronacrisis de slaap van goede en slechte slapers beïnvloeden.  

 

 

Lees het artikel De coronacrisis zorgt voor slaapproblemen. Of toch niet?

 

 

Verschenen 22 november, 2020

Maak thuiswerken makkelijker met een powernap | Linda artikel

Slapende vrouw

Kan je je dag zelf indelen, bijvoorbeeld omdat je tegenwoordig thuis werkt? Misschien heb je dan al eens een powernap overwogen.

 

Wat is een powernap?

Een powernap is een dutje van niet langer dan 20 minuten. Je slaapt dan alleen licht. Dat zorgt ervoor dat je gemakkelijk en prettig wakker wordt. Na zo’n powernap ben je alerter en kan je je weer beter concentreren.

 

Waar moet je op letten?

Ga niet op willekeurige momenten van de dag dutten. Heb je behoefde aan een powernap, plan het dutje dan in op een vast tijdstip. In ieder geval voor 15 uur – zo kan je ook ’s nachts nog slapen.

 

Linda artikel met slaapexpert Winni Hofman

Wil je meer weten over powernaps? Somnio slaapexpert Winni Hofman en neuroloog Marry Siegersma vertellen op Linda.nl hoe de ideale powernap eruitziet, wat de voordelen zijn en hoe je je het beste op een powernap voorbereidt. 

 

Lees hier het artikel: 

Dutten en door: maak thuiswerken makkelijker met een powernap

meer lezen

Snurken - RTV Drenthe interview

Wat doe je als je in bed een snurker naast je hebt en je niet in slaap komt? RTV Drenthe vroeg het aan Somnio slaapexpert Winni Hofman. Winni legt uit hoe het komt dat we snurken en wat snurken kan verminderen. Luister naar het interview:

 

meer lezen

Snoozen - Dit moet je erover weten | Avrotros artikel

3 wekkers
Drie wekkers

De wekker gaat. Een nieuwe dag! Wat doe je: Sta je direct op? Of druk je op de snoozeknop om nog even bij te komen of weer in te kunnen dutten? 

 

Snoozen is helaas niet gunstig. Het versnippert het laatste stukje van je slaap. De slaap die je nog krijgt als je weer indut is van lage kwaliteit. 

 

Wil je meer weten over snoozen en wat het met je slaap doet? Lees het artikel Snooze jij ook weleens? Dit moet je erover weten met slaapexpert Winni Hofman van Somnio, verschenen op radar.avrotros.nl op 21-08-2020.

 

Wat zijn jouw ervaringen met snoozen? Vertel het hieronder in de commentsectie.

meer lezen

Recepten voor goede slaap | De Wild in de Middag, NPO Radio 2

Het was bloedheet de afgelopen periode. Veel mensen hebben hierdoor last van “plaknachten”. Hoogste tijd om weer eens een slaapexpert te spreken, vonden de radiomakers van De Wild in de Middag op NPO Radio 2. Winni Hofman van Somnio stond hen graag te woord: Wat zijn recepten voor goede slaap? Moet je knoflook eten voor het slapen vermijden? Hoe zit het met pittig eten? Wat doet een slaapmutsje voor je slaap? En wat als je je slaapgewoontes in eens verandert, bijv. door de hitte of het werken thuis? Luister hieronder naar het interview, uitgezonden op 05-08-2020.

meer lezen

Warme plaknachten: 'Eet een pittige curry om af te koelen'

Pittige curry
Pittige curry

Hoe kom je tropische zomernachten het beste door? Nu.nl vroeg het aan slaapexpert Winni Hofman van Somnio. Winni's top 4 slaaptips voor de zomer:

 

  • "Een pittige curry als avondmaaltijd klinkt misschien wat raar, maar in veel tropische landen is dat heel normaal. Door pittig eten ga je zweten, en daardoor koelt je lichaam af."
  • "Juist een warme douche voor het slapen zorgt voor afkoeling. Hoewel een koele douche in eerste instantie lekker voelt, stimuleert het koude water de doorbloeding, waardoor je het na het douchen juist warm krijgt. Warm douchen opent daarentegen je poriën en de warmte kan daarna uit je lichaam ontsnappen."
  • "Hou de slaapkamer ook overdag donker en de slaapkamerramen dicht, zo blijft het koeler in de kamer. En zet vlak voor het slapen gaan alle ramen helemaal open als het buiten koeler is dan binnen."
  • "Hang een koele, natte en niet druipende doek voor het open raam of voor de ventilator om voor koelere lucht te zorgen. En ijswater in een kruik of in een sproeifles naast het bed kan in extreem hete nachten voor snelle afkoeling zorgen"

Lees het complete artikel hier terug: https://www.nu.nl/gezondheid/6067958/warme-plaknachten-eet-een-pittige-curry-om-af-te-koelen.html

meer lezen

"Kapot van intens dromen in de crisistijd"

Droom je de laatste weken ook intensiever? ,,Dromen is het verwerken van wat je overdag hebt meegemaakt. Het is nu geen normale tijd. Je leven staat op z’n kop. De kans bestaat dat je heftiger droomt. Zeker werknemers in de zorg, want die krijgen veel emotionele zaken op zich af” vertelt Somnio slaapexpert Winni Hofman. Lees meer in het artikel "Kapot van intens dromen in de crisistijd", verschenen in het Noord Hollands Dagblad:

 

meer lezen

Waarom de coronacrisis je slaappatroon en dromen beïnvloedt? NU.nl filmpje met Somnio slaapexpert

Sinds de coronamaatregelen zijn ingegaan zitten we veel meer thuis. De dagelijkse routine is veranderd. Dat heeft ook invloed op onze slaap. Slaapexperts Winni Hofman van Somnio en Eus van Someren van het Nederlands Herseneninstituut vertellen wat de coronacrisis met onze slaap doet. Kijk het onderstaande video, verschenen op NU.nl.  

 

Kan je de video hieronder niet zien? Klik dan hier om hem op NU.nl te zien

 

 

meer lezen

Wat de coronacrisis doet met onze nachtrust | Slaapexpert Winni Hofman NPO Radio 1

Slaapexpert dr. Winni Hofman van Somnio vertelt in programma Stax&Toine op NPO Radio 1 wat de coronacrisis betekent voor onze slaap. Je kunt het uitgebreide interview met Winni hieronder terugluisteren. Of via de website van NPO Radio1.

 

meer lezen

Slaapt u slecht tijdens de coronacrisis? - Trouw artikel met Somnio slaapexpert

Vaker wakker liggen, meer dromen, zonder wekker wakker worden - veel mensen slapen tijdens de coronacrisis anders dan zij gewend zijn. In Trouw leggen slaapexperts, waaronder Winni Hofman van Somnio, uit hoe dat komt en wat je kan doen om toch zo goed mogelijk te slapen in deze periode. 

 

Lees het artikel hier

 

meer lezen

Het nieuwe slapen: Waarom slapen we nu anders? | Somnio slaapexpert Winni Hofman op Q Music

Veel mensen slapen de laatste tijd anders: De een komt moeilijk in slaap en ligt veel wakker, de ander slaap juist vaster en langer. Veel mensen vertellen dat zij de laatste weken meer dromen onthouden.

 

Hoe komt het dat onze slaap ineens veranderd is? Is dit het nieuwe slapen? Kai Merckx  van Q-Music vroeg aan Somnio slaapexpert Winni Hofman. Luister hier naar het fragment van De avond van Kai Merckx, uitgezonden op 2 april 2020 op Q-Music:

meer lezen

Corona-effect: 'Nog nooit zoveel dromen gehad' – RTL nieuws met slaapexpert Winni van Somnio

De corona-pandemie heeft veel impact op ons leven, ook op onze slaap. Via de social media geven veel mensen aan dat zij de laatste tijd meer dromen. Hoe valt dat te verklaren? Slaapexperts, waaronder dr. Winni Hofman van Somnio, leggen het uit in een artikel voor RTL nieuws.

 

Kom erachter waarom er in de ochtend meer dromen optreden dan in het begin van de nacht, waarom je meer kans hebt om dromen te onthouden als je zonder wekker wakker wordt, wat je kan doen om dromen beter te onthouden, waarom veel mensen in deze tijd dromen over COVID-19 en  sommige mensen zelfs nachtmerries hebben. En hoe ons veranderde sociale leven onze biologische klok beïnvloedt.

 

Lees het artikel hier terug

 

meer lezen

Ook nergens puf voor? Somnio slaapexpert Winni vertelt waarom we massaal moe zijn | Linda artikel

Heb je plannen gemaakt wat je tijdens de corona-quarantaine allemaal wou doen? En ben je er nog niet echt aan toe gekomen? Dan ben je niet alleen. Veel mensen voelen zich de laatste weken moe. Hoe komt dat en hoe ga er je er het beste mee om?

 

Voor tijdschrift Linda legt Somnio slaapexpert Winni Hofman uit hoe een veranderde dagindeling, het ingaan van de zomertijd, werken in een andere omgeving, onzekerheid en zorgen je moe kunnen maken en je biologische klok en slaap kunnen verstoren. Daarnaast geeft Winni praktische tips om met meer energie door de dag te komen en beter te kunnen slapen.

 

Lees het artikel hier

 

meer lezen

Slaap en immuunsysteem: Uur slaaptekort maakt 3 keer zo bevattelijk voor verkoudheid – klopt dat?

Slaap speelt een belangrijke rol voor onze weerstand. Met slaaptekort werkt ons immuunsysteem niet optimaal. Een onderwerp dat in tijden van het corona-virus meer aandacht trekt dan gewoonlijk. Er verschijnen soms sterke stellingen in de media, zoals ‘Een uur te weinig slaap maakt drie keer zo bevattelijk voor een verkoudheid’ laatst in Metro. Klopt dat wel? Journalisten van de Volkskrant namen de stelling onder de loep en interviewden hiervoor Somnio slaapexpert Winni Hofman.

 

 

Lees het artikel “Uur te weinig nachtrust maakt drie keer zo bevattelijk voor verkoudheid – Klopt dit wel?” hier terug: https://www.volkskrant.nl/cs-b6a03b28

 

Verschenen op 9 maart 2020 in de Volkskrant. 

meer lezen

De 5 spelregels van... samen slapen

Gezellig nog even in bed kletsen of je irriteren aan het gesnurk van je bedpartner en een weggetrokken dekbed... Samen slapen kan alle kanten op gaan. Wat kan je doen om ervoor zorgen dat je de nacht goed doorkomt als je een kamer of bed deelt?

 

Voor RTL Nieuws Weekend zette journaliste Hanneke Mijnster ‘5 spelregels van slapen slapen’ op een rijtje. Somnio slaapexpert Winni Hofman heeft haar daarbij een handje geholpen. Hoe ga je om met snurken en koude voeten in bed? Kan je je aanpassen aan het ritme van je partner? ... De do's and don'ts van het samen slapen lees je hier terug. 

Word wakker! Zo gevaarlijk is autorijden als je moe bent | Quest artikel met Winni van Somnio

Titelpagina van Quest 11/2019 met het artikel over slaperig autorijden

Na een aantal borrels ga je niet meer gauw achter het stuur zitten. Maar slaperig autorijden is iets wat veel mensen wel eens - of zelfs vaker - hebben ervaren. Hoe gevaarlijk is dat eigenlijk?

 

Journalist Pepijn van der Gulden ging dat voor Quest uitzoeken. Voor zijn artikel "Word wakker! Zo gevaarlijk is autorijden als je moe bent" interviewde hij o.a. slaapexpert dr. Winni Hofman, hoofd van Somnio.

 

Lees hieronder het artikel, verschenen in Quest 011/2019.

 

 

meer lezen

Slaaptips voor zwangeren van dr. Hofman in Oei, ik groei! Het zwangerschapshandboek

 

In 'Oei, ik groei! Het zwangerschapshandboek' vind je informatie en tips voor - je raadt het al - de zwangerschap. Daar horen natuurlijk ook slaaptips bij! Somnio slaapdeskundige dr. Winni Hofman is een van de vele experts die aan het boek mee hebben gewerkt. Op de foto's hieronder lees je Winni's slaaptips voor de zwangerschap:

 

- Wat kan de slaap in de zwangerschap verstoren

- Mag je slaapmiddelen gebruiken als je zwanger bent? Hoe zit het met melatonine?

- Hoe zorg je voor wat meer rust overdag?

- Zijn dutjes handig?

- Waarom is regelmaat belangrijk?

- Waar kan je bij het eten op letten om een goede nachtrust te bevorderen?

 

 

Foto 'Oei, ik groei! Het zwangerschapshandboek' pagina 330 - In gesprek met slaapdeskundige dr. Winni Hofman: Wat kan de slaap in de zwangerschap belemmeren? Is het veilig om slaapmiddelen te gebruiken?
meer lezen

Je slaap bijhouden met een app: Hoe nuttig zijn sleep-trackers?

Er zijn talloze apps en fitnessarmbandjes op de markt waarvan geclaimd wordt dat zij je slaap meten. Dat roept een aantal vragen op: Wat meet zo’n 'sleep tracker' eigenlijk precies? Welke uitspraken over slaap kunnen a.d.h.v. de gemeten gegevens daadwerkelijk gemaakt worden? Wat zijn voor- en nadelen van het bijhouden van je slaap via een app of armbandje?

 

 

Nu.nl interviewde hierover een aantal slaapexperts, waaronder ook dr. Winni Hofman van Somnio. Lees het nu.nl artikel Apps die bijhouden hoe je slaapt hebben weinig nut 

meer lezen

Webinar Slaap jezelf fit! Nu gratis terugkijken

Slaap webinar met Dr. Winni Hofman en Zorg en Zekerheid

Met gezonde slaap haal je veel meer uit je dag. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Slaap komt nu eenmaal niet op commando. Somnio Online Slaaptherapie slaapconsulent Winni Hofman leert je tijdens een gratis webinar wat je slaap beïnvloedt en hoe je gezond kunt (blijven) slapen. 

 

Kijk het webinar terug via onderstaande link.

 

meer lezen

Goedemorgen Nederland: Somnio slaapexpert pleit voor wintertijd

Somnio slaapexpert Winni Hofman op NPO 1

 

Op 4 maart 2019 stemt de EU over het permanent afschaffen van de zomer- of wintertijd.

 

Somnio slaapexpert dr. Winni Hofman pleit voor een permanente wintertijd. Waarom dat beter is voor onze gezondheid lichtte Winni vanmorgen toe in de NPO 1 uitzending 'Goedemorgen Nederland’.

 

Je kan dit item hier terugzien (vanaf 8:15 min): Goedemorgen Nederland NPO 1 04-03-2019

meer lezen

Uitslapen: doen of laten? Slaaptip van dr. Hofman op NPO 2 radio

 

Zei je moeder ook altijd dat uitslapen slecht voor je was en dat je beter vroeg op kon staan? En klopt dat eigenlijk? Luister naar Somnio slaapexpert dr. Winni Hofman in het radio-programma Bureau Kijk in de Vegte. Uitgezonden op 17-02-2019 op NPO 2.

 

 

meer lezen

Slaap smakelijk!

 

Slapen en eten staan niet los van elkaar. Wat kan je eten of drinken om beter te slapen of om juist alert te blijven? En wat kan je beter vermijden? Lees het artikel 'Slaap Smakelijk!' met Somnio slaapexpert dr.  Hofman, verschenen in het magazine ‘Aan de keukentafel met Coop' op 18 januari 2019.  

 

meer lezen