Slapeloosheid

Kom je niet in slaap of wordt je 's nachts wakker en kan je niet meer slapen?

Slapeloosheid komt heel vaak voor. Bijna 1 op de 10 volwassenen heeft er chronisch last van. Gelukkig is het mogelijk om weer beter te leren slapen.

Wanneer spreek je van slapeloosheid?

Wanneer je aan slapeloosheid lijdt, dan heb je problemen met het inslapen of/en doorslapen:

  • niet in kunnen slapen in het begin van de nacht
  • ‘s nacht wakker worden en niet meer kunnen slapen 
  • te vroeg wakker worden en niet meer in slaap komen
  • onrustig slapen en 's ochtends niet uitgerust wakker worden

Heb je regelmatig last van een of meerderen van deze klachten,  

zonder dat er een duidelijke oorzaak voor is, zoals stress of een ziekte?

Ben je als gevolg van de slechte nachten overdag slaperig en moe? Dan heb je last van slapeloosheid.

Tijdelijk of chronisch slaapprobleem?

Vaak is slapeloosheid kortdurend en heeft het te maken met (tijdelijke) stress, problemen of ziekte. Duurt de slapeloosheid slechts kort, dan kan het probleem vanzelf over gaan of kunnen een aantal tips je helpen om beter te slapen. Wanneer het slaapprobleem 2 maanden of langer duurt, dan kan het chronisch worden. De verwachting dat het slapen weer moeilijk zal gaan, verkeerde gewoontes of gewoon niet meer kunnen ontspannen in bed kunnen het slaapprobleem in stand houden.

Bang voor slechte nachten

Met een slaapprobleem kom je gauw in een negatieve spiraal terecht van slecht slapen en angst voor meer slechte nachten. Je maakt je zorgen over het slapen, je gaat met tegenzin naar bed of je bent gewoon het vertrouwen erin kwijt dat het slapen goed zal lukken. Zo lig je (misschien onbewust) gespannen in bed - en kom je dus weer moeilijk in slaap. Negatieve verwachtingen worden zo weer bevestigd en steeds hardnekkiger.

Soms ontwikkel je onhandige gewoontes

Als reactie op slaaptekort ontstaan vaak gewoontes die de slaapproblemen in stand houden. Ga je af en toe eerder naar bed gaat of blijf je ’s ochtends langer in bed liggen om nog wat slaap ‘in te halen’, dan wordt je slaappatroon gauw onregelmatig. Je biologische klok kan zo verstoord raken en zo blijf je slecht slapen. Blijf je uren wakker in bed liggen, kijk je 's nachts filmpjes op je tablet, of ga je overdag steeds minder doen, dan draagt dat niet bij tot een betere slaap.

Vicieuze cirkel

Door negatieve gedachten, verkeerde gewoontes of gewoon niet meer kunnen ontspannen blijf je slecht slapen. Je zit vast in een vicieuze cirkel die het slaapprobleem in stand houdt.

Zonder hulp kom je er vaak moeilijk uit. De beste manier om dat patroon te doorbreken is een slaaptherapie.

Beter slapen zonder pillen

Met Somnio slaap je beter

 

Erkende, effectieve aanpak voor slapeloosheid

 

Praktische opdrachten om je slaap te verbeteren

 

Persoonlijke begeleiding

 

Verbeter je slaap blijvend

 

Online, gemakkelijk vanuit thuis

 

 Begin vandaag