Veel gestelde vragen

Meer weten over de Somnio slaaptherapie?

Wat zijn de voordelen van een online slaaptherapie?

  • Je kan je slaappatroon blijvend verbeteren (in tegenstelling tot het gebruik van slaappillen)
  • Er zijn geen wachttijden; je bepaalt zelf wanneer je wil beginnen
  • Je kan de consulten gemakkelijk vanaf thuis volgen. Je hoeft niet te reizen.
  • Je bepaalt zelf op welk tijdstip je het slaapdagboekje invult en de consulten leest. Je hoeft hierover geen afspraken met je slaaptherapeut maken. 
  • Je kan de slaaptherapie eenvoudig onderbreken en later voortzetten, bijvoorbeeld wanneer je op vakantie of ziek bent.
  • Je ontvangt alle informatie via onze website (via een beveiligde toegang). Zo kan je altijd de ontvangen adviezen nog eens nalezen.
  • Alle informatie blijft ook na het afronden van de slaaptherapie beschikbaar.
  • Je kan altijd contact opnemen met je persoonlijke slaaptherapeut als je vragen hebt.

Hoe verloopt een slaaptherapie?

  • Elke dag vul je een slaapdagboek in. Daarin houd je tijden van naar bed gaan en opstaan bij, hoe lang de geschatte inslaapduur was, hoe vaak u ‘s nachts ontwaakte, enz. Zo krijgen we een goed beeld van je slaappatroon en voortgang. Met elk dagboek kan je vragen en opmerkingen mee te sturen.
  • Nadat je een dagboeken minimaal een week hebt bijgehouden kan je het naar ons opsturen.
  • Je ontvangt dan binnen 2 werkdagen een persoonlijk consult van je slaaptherapeut. Met specifieke opdrachten en adviezenwaar je de komende week aan gaat werken.
  • De slaaptherapie omvat 8 consulten en duurt minimaal iets meer dan 8 weken.
  • Onderbrekingen zijn mogelijk, bijv. als je op vakantie gaat, ziek bent.
  • Het is mogelijk om de consulten over een wat langere periode te verspreiden, bijv. om slaapmiddelen langzaam af te bouwen.

Is de online slaaptherapie persoonlijk?

Jazeker. De slaaptherapie is gebaseerd op een beproefd en erkend behandelprotocol voor slapeloosheid (de zgn. Cognitieve Gedragstherapie voor Insomnie). Dit vormt de basis voor onze adviezen. Aan de hand van de informatie uit de vragenlijsten en het slaapdagboekje worden de adviezen in elk consult zorgvulding aan je persoonlijke situatie aangepast. Je ontvangt altijd een persoonlijk bericht, waarin je therapeut ingaat op je vragen en commentaren, feedback over je voortgang geeft en je motiveert en ondersteunt bij het toepassen van de adviezen. Uiteraard is overleg via email ook altijd mogelijk. 

 

Is persoonlijk contact met mijn slaaptherapeut mogelijk?

Naast de communicatie via slaapdagboek en de consulten, kan je 

altijd tussen de consulten en na afloop van de slaaptherapie via email contact met je slaaptherapeut opnemen. Indien nodig, kan er ook een belafspraak gepland worden.

 

Vinden de consulten op een bepaald tijdstip plaats?

Nee. Je bepaalt zelf wanneer je de dagboeken invult en opstuurt. Nadat je een compleet dagboek hebt opgestuurd sturen we binnen ca. 2 werkdagen een consult terug. Je ontvangt een mail wanneer het consult klaar staat. Om het consult te lezen log in op de website - wanneer het je uitkomt. Nadat je een consult gelezen hebt wordt het volgende dagboek beschikbaar.

 

Helpt een slaaptherapie langdurig?

Met een slaaptherapie krijg je weer meer grip op je slaap. Onderzoek heeft aangetoont dat het effect van de slaaptherapie langdurig is. Ook later, als je weer last zou krijgen van het slaapprobleem, weet je wat je moet doen.

 

Ik gebruik slaappillen. Moet ik hiermee stoppen voordat ik met de slaaptherapie begin?

Je hoeft niet van tevoren te stoppen met de slaaptabletten. Wanneer je wilt stoppen met de slaapmiddelen, dan kunnen we je gedurende de slaaptherapie  adviseren over de juiste manier om te stoppen met de middelen die je gebruikt en je daarbij begeleiden. Hoe je dat het beste aanpakt hangt ervan af welk(e) middel(en) je gebruikt, in welke hoeveelheid, hoe vaak per week en hoe lang je deze middelen al gebruikt. 

Wanneer je al langere tijd (maanden of jaren) een slaapmiddel  op recept gebruikt, dan is het vaak moeilijk om te stoppen. Stop dan vooral niet in eens! De medicijnen moeten dan langzaam en geleidelijk afgebouwd worden. We kunnen de consulten dan verspreiden over een langere periode, bijv. 16 weken, uiteraard in overleg met jou.

Het is gebleken dat het beter lukt om te stoppen met slaappillen wanneer dat in het kader van een slaaptherapie gebeurt. 

 

Naast slapeloosheid heb ik een ander slaapstoornis of medische aandoening. Is de Somnio slaaptherapie voor mij geschikt?

Afhankelijk van je klachten kan de slaaptherapie aan jouw situatie worden aangepast. Beter slapen is altijd gunstig, ook voor de andere klachten. Je kan het beste een mail sturen waarin je aangeeft wat je andere klachten of aandoeningen zijn en in hoeverre deze je slaap beïnvloeden. We zullen dan nagaan en samen overleggen in hoeverre de slaaptherapie voor jou geschikt is.

 

 “Waarom ik de therapie anderen zou aanraden? De therapie heeft mij geholpen om beter te slapen. Ik heb meer vertrouwen gekregen en ga nu veel ontspannender naar bed. De opdrachten zijn duidelijk en ik heb veel nuttige tips gekregen.” Hans