Slaapwandelen, nachtelijke angstaanvallen en bedplassen

Kleine kinderen, vooral tussen de 2 en 5 jaar, hebben zeer veel diepe slaap. Het is daarom ook heel begrijpelijk dat een aantal specifieke problemen rondom de slaap, die vooral in de diepe slaap voorkomen, het meest voorkomen in die leeftijdscategorie. Deze problemen zijn bijvoorbeeld: slaapwandelen (somnambulisme), nachtelijke angstaanvallen (pavor nocturnus) en bedwateren (enuresis nocturna). Belangrijk is dat ouders begrijpen dat het een probleem is dat met slapen te maken heeft en niet een ander geestelijk probleem.

Slaapwandelen

Slaapwandelen verdwijnt meestal vanzelf al voor of tijdens de pubertijd. Meestal is het niet nodig om het probleem te behandelen en is het voldoende dat er gezorgd wordt voor de veiligheid van het kind tijdens het slaapwandelen. Het is meestal niet aan te raden om het kind te wekken, omdat dit tot verwardheid kan leiden.

Nachtelijke angstaanvallen

Nachtelijke angstaanvallen duren kort (een aantal minuten), maar zijn wel indringend. Het begint meestal met een doordringende gil. Vervolgens komt het kind overeind in bed en maakt het vreemde en heftige bewegingen. Het kind kan nog enige tijd nadat de angstaanval is afgelopen verward blijven voordat het weer in slaap valt. Ook bij nachtelijke angstaanvallen geldt dat ze op den duur verdwijnen. Behandeling is dan ook meestal niet nodig.

Bedplassen

Bedplassen wordt pas als een probleem gezien als het kind al sinds langere tijd overdag geheel zindelijk is. Dit is meestal na de kleuterleeftijd. Bij ongeveer de helft van deze kinderen komt bedplassen vaker voor in de familie. Stress kan de situatie verergeren, maar meestal is er niet een enkele factor aan te wijzen als oorzaak voor het bedplassen. Het is belangrijk om de huisarts om advies te vragen om uit te sluiten dat het om een organisch probleem gaat, zoals een te kleine blaascapaciteit. Ook als men niets doet gaat het bedplassen vrijwel altijd op een gegeven moment vanzelf over. Het vormt echter vaak een ernstige belasting voor het kind en zijn omgeving. Zeker als het kind ouder wordt kan het tot sociale problemen leiden, omdat het bijvoorbeeld niet durft te gaan logeren. Er zijn verschillende soorten therapieën mogelijk, variërend van medicamenteus tot niet-medicamenteus. Wat men ook doet, het is daarnaast belangrijk om het kind te prijzen als er iets lukt en om het niet te straffen.

Melatonine als slaapmiddel  - een goed idee?

Melatonine is een hormoon dat geproduceerd wordt in de hersenen. Het speelt een belangrijke rol in de werking van de biologische klok. Is het verstandig om melatonine als slaapmiddel in te nemen?

Slapeloosheid - wat is het en hoe kom je ervan af?

's Nachts wakker liggen en niet meer in slaap kunnen komen is een probleem wat heel veel mensen kennen. Slapeloosheid is goed te behandelen.

Wat moet je weten over slaappillen van de drogist?

Waarom een slaaptherapie beter helpt dan pillen en middeltjes

Slaappillen kunnen tijdelijk helpen, maar verdoezelen alleen de symptomen. Met een slaaptherapie pak je de bron van het slaapprobleem aan en slaap je blijvend beter.

Verslaafd aan slaappillen - hoe kan je stoppen?

Slik je slaappillen en kan je niet meer zonder? Wil je ervan af? Gedurende een slaaptherapie kan je de medicijnen voorzichtig afbouwen.