Slaap tijdens de zwangerschap

Zwangerschap en de tijd na de geboorte van de baby kan een erg leuke periode zijn. Het is echter ook een periode waarin veel mis kan gaan met de slaap van de vrouw. Misselijkheid, druk op de blaas, kramp en, niet te vergeten, de bewegingen van het kindje in de baarmoeder kunnen de slaap flink verstoren. Ook emotioneel is een zwangere vrouw minder stabiel en wordt een zwangerschap niet altijd ervaren als een roze wolk.

In de eerste maanden van de zwangerschap wordt door de vrouw veel meer progesteron geproduceerd, een hormoon dat voor meer slaperigheid kan zorgen. Hierdoor kan het slaapritme weer verstoord raken. De druk van de groeiende foetus op de blaas kan er de oorzaak van zijn dat men tijdens de nacht vaker wakker wordt om te urineren. Na de derde maand, als de baby minder op de blaas drukt, wordt dat wat beter.

Zoals te verwachten is treden de meeste problemen op tijdens de laatste 3 maanden van de zwangerschap. Het wordt steeds moeilijker om een goede slaaphouding te vinden. Bewegingen van de baby kunnen nu duidelijk gevoeld worden en de druk op de blaas neemt weer toe. De aanstaande moeder kan last krijgen van brandend maagzuur of kramp.

Na de geboorte van de baby zijn er natuurlijk in de eerste 2 tot 3 maanden de problemen die horen bij het jonge moederschap. Door de nachtvoedingen kan de slaap versnipperd raken en is er grote kans op slapeloosheid. Gelukkig is deze situatie tijdelijk, maar soms kan dit toch het begin betekenen van een langduriger slaapprobleem.

Wat kan je doen als je tijdens de zwangerschap slecht slaapt?

Een aantal tips kunnen helpen om de slaapproblemen te verminderen:

  • Om misselijkheid te verminderen is het beter om door de dag heen een biscuitje of cracker te eten. Dat houdt de maag vol, maar zet niet aan tot misselijkheid.
  • Drink veel, maar doe het niet vlak voor het slapen gaan.
  • Eten met veel kruiden of een hoge zuurgraad (tomaat, bijvoorbeeld) kan brandend maagzuur veroorzaken als er veel van gegeten wordt. Hetzelfde geldt voor gebakken voedsel.
  • In de laatste paar maanden is het beter om op de (linker) zij te slapen om een betere doorbloeding te krijgen van het onderlichaam. Een speciaal zwangerschapskussen kan daarbij ook helpen.
  • Probeer om niet voor langere tijd op de rug te liggen.
  • Als het mogelijk is kan een kort dutje in de middag wonderen verrichten.
  • Vermijd slaapmiddelen en pas op met kruidenmiddeltjes waarvan weinig over de relatie met zwangerschap bekend is.
  • Sommige vrouwen hebben tijdens de zwangerschap last van rusteloze benen, waardoor het slapen verstoord kan worden. Meer bewegen, de benen masseren of een warm bad kunnen dan helpen.
  • Als de baby er eenmaal is en je slaap wordt vaak verstoord is het handig om ook overdag te slapen wanneer de baby slaapt.

Kom je er zelf niet uit? Een slaaptherapie helpt

Wanneer problemen met inslapen en doorslapen blijven aanhouden en los komen te staan van zwangerschapsklachten of het verzorgen van de baby 's nachts, dan kun je met een slaaptherapie weer een gezond slaappatroon ontwikkelen.

Slapeloosheid - wat is het en hoe kom je ervan af?

's Nachts wakker liggen en niet meer in slaap kunnen komen is een probleem wat heel veel mensen kennen. Slapeloosheid is goed te behandelen.

Melatonine als slaapmiddel  - een goed idee?

Melatonine is een hormoon dat geproduceerd wordt in de hersenen. Het speelt een belangrijke rol in de werking van de biologische klok. Is het verstandig om melatonine als slaapmiddel in te nemen?

Waarom een slaaptherapie beter helpt dan pillen en middeltjes

Slaappillen kunnen tijdelijk helpen, maar verdoezelen alleen de symptomen. Met een slaaptherapie pak je de bron van het slaapprobleem aan en slaap je blijvend beter.

Wat moet je weten over slaappillen van de drogist?