Slaap tijdens de overgang

Tijdens de menopauze of overgang verandert er erg veel in het lichaam van een vrouw. Over een verloop van een aantal jaren produceren de eierstokken geleidelijk minder van de hormonen oestrogeen en progesteron, totdat de menstruatie uiteindelijk volledig tot stilstand komt. Deze periode wordt de peri-menopauze genoemd. De dag dat de laatste menstruatie is uitgebleven noemt men ‘menopauze’. Pas nadat de menstruatie 12 maanden lang definitief is uitgebleven is de post-menopauze bereikt. Gemiddeld gebeurt dit ongeveer op 50 jarige leeftijd.

De meeste slaapproblemen doen zich voor in de periode voor de post-menopauze. Vooral opvliegers en zweten, waardoor men wakker wordt, maar ook slapeloosheid, snurken en slaapapneu. Vaak gaat dit ook gepaard aan klachten van depressiviteit en angst. Ook nadat de menopauze is bereikt wordt de slaap over het algemeen als minder goed ervaren. Meer dan 60% van deze vrouwen hebben moeite met inslapen of doorslapen.

Wees voorzichtig met het nemen van middeltjes tegen overgangsklachten. Veel van deze middelen hebben bijwerkingen. Bespreek het dus eerst met je huisarts.

 

Slaaptips tijdens de overgang

  • Vermijd zware maaltijden voor het slapen gaan en zorg voor een gezond lichaamsgewicht. Veel kruiden of zuur in het eten kunnen opvliegers veroorzaken. Soja producten kunnen opvliegers verminderen.
  • Ook nicotine, cafeïne en alcohol kunnen voor het naar bed gaan beter vermeden worden.
  • Trek lichte nachtkleding aan. Gebruik geen zware dekens. Handig is om onder een dekbed nog een apart laken te gebruiken, zodat u het dekbed af kan gooien als u het te warm krijgt.
  • Ontspan u regelmatig en neem genoeg lichaamsbeweging.

 

Ondanks deze tips nog slaapklachten? Volg een slaaptherapie

 

Wanneer de slaapproblemen langer dan 2 maanden blijven aanhouden kunt u met een slaaptherapie weer een gezond slaappatroon aanleren – onder persoonlijke begeleiding van een professionele slaaptherapeut - zonder slaapmiddelen.