Tandenknarsen (Bruxisme)

Bruxisme of tandenknarsen komt bij kinderen vaker voor (bij zo’n 30% van de kinderen) dan bij volwassenen (8%). Tandenknarsen treedt op doordat men de kauwspieren met zeer veel kracht aanspant en tanden en kiezen in onder- en bovenkaak krachtig over elkaar heen schuift. Een speciale vorm van bruxisme is het langdurig en zeer krachtig op elkaar klemmen van de kaken. Als bruxisme een enkel keertje optreedt is dat niet zo erg. Aangezien het knarsen of klemmen met zeer veel spierkracht gepaard kan gaan, kan het in ernstige gevallen echter leiden tot het afslijten van het gebit, hoofdpijn, oorpijn, of pijnlijke kaken. Over de oorzaken van tandenknarsen is nog weinig bekend. Factoren die de symptomen kunnen verergeren zijn onder andere: stress, alcohol, roken, cafeïne en slaapapneu.

 

Als je denkt dat jeu last hebt van chronisch tandenknarsen kan je het beste je tandarts om advies vragen. De tandarts kan je dan eventueel een ‘bitje’ aanraden om het knarsen of klemmen te voorkomen. Ook kunnen speciale oefeningen vaak helpen.


Misschien vind je de volgende onderwerpen ook interessant:

Slapeloosheid: Waarom helpt een slaaptherapie beter dan pillen?

Slaappillen kunnen tijdelijk helpen, maar verdoezelen alleen de symptomen. Met een slaaptherapie pak je de bron van het slaapprobleem aan en slaap je blijvend beter.

Welke slaapmiddelen op recept zijn er en hoe werken ze?

Waarom worden slaapmedicijnen meestal niet vergoed?

Melatonine als slaapmiddel  - een goed idee?

Melatonine is een hormoon dat geproduceerd wordt in de hersenen. Het speelt een belangrijke rol in de werking van de biologische klok. Is het verstandig om melatonine als slaapmiddel in te nemen?

Wat moet je weten over slaappillen van de drogist?


Uitslapen: doen of laten? Slaaptip van dr. Hofman op NPO 2 radio

Zei je moeder ook altijd dat uitslapen slecht voor je was en dat je beter vroeg op kon staan? En klopt dat eigenlijk? Luister naar Somnio slaapexpert dr. Winni Hofman in het radio-programma Bureau Kijk in de Vegte. Uitgezonden op 17-02-2019 op NPO 2.

 

Slaap smakelijk!

Slapen en eten staan niet los van elkaar. Wat kan je eten of drinken om beter te slapen of om juist alert te blijven? En wat kan je beter vermijden? Lees het artikel 'Slaap Smakelijk!' met Somnio slaapexpert dr.  Hofman, verschenen in het magazine ‘Aan de keukentafel met Coop' op 18 januari 2019.  

meer lezen

Somnio slaaptherapie vergoed door Zorg en Zekerheid

Kan je niet in slaap komen, lig je 's nachts wakker, slaap je heel onrustig of wordt je te vroeg wakker? Dan kan de Somnio slaaptherapie jou helpen om weer beter te slapen - zonder pillen of andere middeltjes. Je krijgt weer grip op je slaap.

 

De Somnio slaaptherapie wordt nu ook vergoed door Zorg en Zekerheid in het kader van zogenaamde preventieve cursussen, specifiek trainingen die door psychologen worden gegeven. De Somnio slaaptherapie wordt verzorgd door psychologen-NIP. 

meer lezen