Slaap en de menstruele cyclus

Tijdens de menstruele cyclus ondergaat het lichaam van een vrouw een aantal hormonale veranderingen die de kwaliteit van de slaap kunnen beïnvloeden. De oorzaak is gelegen in de cyclische veranderingen in de hormonen oestrogeen en progesteron. Progesteron begint te stijgen na de ovulatie en kan er de oorzaak van zijn dat een vrouw zich meer slaperig en moe voelt. Veel vrouwen slapen slechter als de bloeding begint. Ook voelen ze zich dan vaak moe.

Sommige vrouwen krijgen in de laatste week voordat zij ongesteld worden last van symptomen van het pre-mentrueel syndroom (PMS), zoals hoofdpijn, geïrriteerdheid en buikkrampen. Ook dit maakt vaak dat het slapen slecht gaat, waarbij zowel klachten van slapeloosheid als juist klachten van teveel slapen voorkomen.

 

Tips tegen slecht slapen voor of tijdens de menstruatie:

  • Zorg voor voldoende, regelmatige beweging. Er zijn aanwijzingen dat vooral aerobische oefeningen zoals lopen, fietsen, dansen of zwemmen premenstruele klachten kunnen verlichten.
  • Vermijd cafeïne (o.a. in koffie, zwarte en groene thee, cola). Cafeïne kan premenstruele klachten verergeren en in de tweede helft van de dag leiden tot slaapproblemen.
  • Drink overdag voldoende, maar drink ’s avonds niet te veel
  • Vermijd alcohol en roken
  • Eet weinig zout, suiker, vet en sterke kruiden
  • Neem voldoende tijd om te ontspannen
  • Bij buik- of rugpijn kan een warm bad of een warme kruik op de pijnlijke plek helpen de pijn te verlichten

Een slaaptherapie helpt beter dan pillen

 

Wanneer je regelmatig problemen hebt met inslapen en doorslapen, dan kun je met de Somnio Online Slaaptherapie leren hoe je weer goed kunt slapen - zonder slaapmiddelen.