Slaapproblemen

Goede slaap is onontbeerlijk om goed te kunnen functioneren. Na een goede nachtrust uitgerust wakker worden is voor honderdduizenden Nederlanders echter niet vanzelfsprekend. 30% van de volwassenen zegt wel eens last te hebben van slaapproblemen. In totaal zijn er meer dan 80 verschillende slaapstoornissen. 

 

Slapeloosheid (insomnie) komt het meeste voor en kan het beste behandeld worden met een gedragsmatige slaaptherapie. Andere vaak voorkomende slaapproblemen zijn slaapapneu, het rusteloze benen syndroom, narcolepsie en bruxisme (tandenknaarsen). Hieronder vind je informatie over symptomen en behandeling van verschillende slaapproblemen, slaaptips en handige links.

 


Slapeloosheid

Niet in slaap komen, wakker worden en niet meer verder kunnen slapen of te vroeg wakker worden... Wat kan je doen om weer beter te slapen?

Tandenknarsen (bruxisme)

Wat moet je weten over tandenknaarsen? 

Waarom worden slaapmedicijnen meestal niet vergoed?

Slaapapneu

Bij slaapapneu treden er tijdens de slaap ademstops op. Wat zijn de symptomen en hoe wordt slaapapneu behandeld?

Het Rusteloze Benen Syndroom

Heb je last van kriebelende, tintelende of pijnljke gevoelens diep in de benen? Gepaard met een onbedwingbare drang om je benen te moeten bewegen als je 's avonds tot rust komt?


Misschien vind je de volgende onderwerpen ook interessant:

Waarom helpt een slaaptherapie beter dan pillen bij slaapproblemen?

Slaappillen kunnen tijdelijk helpen, maar verdoezelen alleen de symptomen. Met een slaaptherapie pak je de bron van het slaapprobleem aan en slaap je blijvend beter.

Welke slaapmiddelen op recept zijn er en hoe werken ze?

Waarom worden slaapmedicijnen meestal niet vergoed?

Wat moet je weten over slaappillen van de drogist?

Melatonine bij slaapproblemen  - een goed idee?

Melatonine is een hormoon dat geproduceerd wordt in de hersenen en speelt een belangrijke rol in de werking van de biologische klok. Is het verstandig om melatonine als slaapmiddel in te nemen?