Slaap nieuws

Lig je 's nachts urenlang wakker of slaap je heel onrustig? Met de Somnio slaaptherapie leer je beter slapen zonder pillen en middeltjes.

 

Somnio is opgericht door slaapexpert dr. Winni Hofman. Winni wordt regelmatig door journalisten gevraagd om interviews te geven over diverse onderwerpen die met slaap te maken hebben. Hier vind je een selectie van artikelen en interviews met Winni. Daarnaast posten we hier ook andere interessante artikelen, weetjes en bevindingen rondom slaap, slapeloosheid en andere slaapproblemen.

 

Het Somnio team wenst je veel leesplezier!

 

P. S.: Heb je een vraag of wil je iets toevoegen aan een artikel? Laat dan een commentaar achter.

 

Zijn dromen bedrog?

Dromen zijn beelden, geluiden, soms zelfs geuren die we kunnen ervaren als we slapen. Vroeger dacht men vaak dat dromen boodschappen waren die de ‘goden’ aan ons wilden doorgeven. Dromen kunnen soms bizar zijn: je fietst bijvoorbeeld met een Engelse vriend door de Sahara en spreekt Chinees tegen hem. Maar wat is dromen eigenlijk?

 

 

meer lezen

Somnio slaaptherapie met Fitter voucher

 

Spaar je via je werkgever HealthCoins met de Fitter app? En wil je beter leren slapen? Goed nieuws! Vanaf 1 april 2019 kan je je Fitter voucher gebruiken om de Somnio Compact slaaptherapie te volgen. 

Lees hier hoe het werkt.

 

meer lezen

Webinar Slaap jezelf fit! Nu gratis terugkijken

 

Met gezonde slaap haal je veel meer uit je dag. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Slaap komt nu eenmaal niet op commando. Somnio Online Slaaptherapie slaapconsulent Winni Hofman leert je tijdens een gratis webinar wat je slaap beïnvloedt en hoe je gezond kunt (blijven) slapen. 

 

meer lezen

5 tips om snel aan de zomertijd te wennen

Aankomend weekend gaat de zomertijd weer in. Zondag, 31 maart 2019, worden de klokken een uur vooruit gezet: van 2 uur naar 3 uur.

 

Door de overgang naar de zomertijd kan onze biologische klok tijdelijk van slag raken. Onrustige nachten en slaperigheid overdag zijn dan de gevolgen die meerdere dagen kunnen aanhouden. Heb je er eerder last van gehad of heb je jonge kinderen? Plan dan vooruit om te zorgen voor een soepele overgang:

meer lezen

Webinar: Haal meer uit je dag met goede slaap. Slaap jezelf fit!

Met gezonde slaap haal je veel meer uit je dag. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Je hoofd zit nog vol met wat er die dag is gebeurd. En slaap komt nu eenmaal niet op commando. Wat je doet overdag heeft invloed op je slaap en andersom.

 

Slaapconsulent Winni Hofman van Somnio leert je wat je slaap beïnvloedt en hoe je gezond kunt (blijven) slapen. Meld je aan voor het webinar woe 20 maart om 20:00 uur via de volgende website:  

 

meer lezen

Goedemorgen Nederland: Somnio slaapexpert pleit voor wintertijd

Somnio slaapexpert Winni Hofman op NPO 1

 

Op 4 maart 2019 stemt de EU over het permanent afschaffen van de zomer- of wintertijd.

 

Somnio slaapexpert dr. Winni Hofman pleit voor een permanente wintertijd. Waarom dat beter is voor onze gezondheid lichtte Winni vanmorgen toe in de NPO 1 uitzending 'Goedemorgen Nederland’.

 

meer lezen

Uitslapen: doen of laten? Slaaptip van dr. Hofman op NPO 2 radio

Zei je moeder ook altijd dat uitslapen slecht voor je was en dat je beter vroeg op kon staan? En klopt dat eigenlijk? Luister naar Somnio slaapexpert dr. Winni Hofman in het radio-programma Bureau Kijk in de Vegte. Uitgezonden op 17-02-2019 op NPO 2.

 

meer lezen

Slaap smakelijk!

meer lezen

Somnio slaaptherapie vergoed door Zorg en Zekerheid

 

Kan je niet in slaap komen, lig je 's nachts wakker, slaap je heel onrustig of wordt je te vroeg wakker? Dan kan de Somnio slaaptherapie jou helpen om weer beter te slapen - zonder pillen of andere middeltjes. Je krijgt weer grip op je slaap.

 

De Somnio slaaptherapie wordt nu ook vergoed door Zorg en Zekerheid in het kader van zogenaamde preventieve cursussen, specifiek trainingen die door psychologen worden gegeven. De Somnio slaaptherapie wordt verzorgd door psychologen-NIP. 

 

meer lezen

Even een tik op de snooze knop en dan weer lekker verder pitten...

 

Veel mensen vinden het heerlijk om als de wekker ’s morgens gaat de snooze knop in te drukken en zich weer lekker om te draaien. De ‘snooze’ instelling is meestal afgesteld op ongeveer 9 minuten. Dus zo’n 9 minuten later gaat de wekker weer af. Ahhh....... uit dat ding! Zo, nu kunnen we tenminste nog eventjes slapen.

 

Maar is snoozen eigenlijk wel zo goed voor je gezondheid?

Het beste is om zoveel mogelijk in een aaneengesloten stuk te slapen en op natuurlijke wijze wakker te worden. Tijdens de slaap doorlopen we een aantal cycli van lichte slaap, diepe slaap en aan het einde van een cyclus de REM-slaap of droomslaap. Het is heel normaal om na het einde van een REM-periode even wakker te worden. Meestal is dit zo kort dat we ons dat niet eens bewust herinneren. De hersenactiviteit tijdens de REM-slaap lijkt meer op de activiteit van de hersenen als we wakker of hooguit in lichte slaap zijn. Het kost dan  minder moeite om wakker te worden dan wakker worden uit de diepe slaap. Uit de diepe slaap wakker worden kost de meeste moeite en als dat gebeurt voelen we ons vaak slaapdronken.

 


meer lezen

Zullen we dit weekend weer eens lekker gaan binge-watchen?

Hand met afstandbedining die naar tv wijst waarop Netflix te zien is

 

Binge-watching is verslavend. Het blijkt erg moeilijk te zijn om je los te scheuren van je beeldscherm om te gaan slapen. Streaming diensten spelen daar handig op in door een aflevering te eindigen met een cliffhanger, waardoor je er naar verlangt om te weten hoe het afloopt. Series worden zelfs speciaal voor dat doel gemaakt. De volgende aflevering wordt je al binnen een paar seconden voorgeschoteld. Je moet dan al sterk in je schoenen staan om je tv, tablet pc of smartphone toch uit te zetten...

 

meer lezen

Webinar ’Wake up call: Slaap voor een fit brein!’

 

Wat is de invloed van onze hersenen op slaap en wat gebeurt er als je niet slaapt? Slaapexpert prof. Eus van Someren vertelde alles over dit onderwerp tijdens het slaap-webinar van het Fitte Brein. Kijk het webinar gratis terug via:  www.hetfittebrein.nl/webinar/ 

 

meer lezen

Vergoeding Somnio slaaptherapie: Maak er gebruik van

 

Slaap je slecht? De Somnio online slaaptherapie helpt bij problemen met inslapen en doorslapen. Een slaaptherapie helpt op de lange duur beter dan slaapmiddelen - zonder de nadelen van dien.

 

De Somnio slaaptherapie wordt in 2019 door de volgende verzekeraars (gedeeltelijk) vergoed, afhankelijk van de aanvullende verzekering. 

 

 

meer lezen

Meer bewustzijn voor slaap - Somnio werkt samen met Zorg en Zekerheid

 

Gezond slapen is net zo belangrijk als voldoende bewegen en gezonde voeding. Samen met zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid wil Somnio het bewustzijn voor gezonde slaap vergroten. 

 

Als contentpartner levert Somnio betrouwbare informatie over slaap, gebaseerd wetenschappelijk onderzoek. Via het platform RelaxFocus van Zorg en Zekerheid delen wij tips en artikelen rondom slaap. We hopen zo meer mensen te inspireren om goed slapen een prioriteit te maken.

 

meer lezen

Nachtdieren: de puber | Puberbeesten NIX18

 

Pubers... 's Avonds willen ze niet naar bed gaan, in de ochtend zijn ze er niet uit te branden. De NIX18 campagne legt uit hoe het zit met deze 'nachtdieren':

meer lezen

Geen zomer- én wintertijd meer? Kies dan voor wintertijd

 

Het einde van de halfjaarlijkse tijdswisseling is in zicht. De Europese Commissie heeft bekend gemaakt dat EU-landen vanaf 2019 zelf mogen bepalen welke tijd zij voortaan willen hanteren. Deze keuze beïnvloedt niet alleen onze slaap, maar ook ons functioneren overdag, onze gezondheid en de verkeersveiligheid.

 

Op het eerste gezicht lijkt de keuze voor permanente zomertijd aantrekkelijk. ’Heerlijk dat extra uurtje licht ’s avonds in de zomer’, vinden veel mensen. We moeten ons echter ook de nadelen hiervan realiseren. In de winter zou de zon dan pas rond 10 uur op gaan. Wat betekent voor ons lichaam?

 

meer lezen

5 tips om soepel over te gaan naar de wintertijd

Klok in herfstomgeving

De dagen worden korter en binnenkort is het weer zover: De wintertijd gaat in, misschien voor de laatste keer.

 

In de nacht van zaterdag 27 oktober op zondag 28 oktober 2018 wordt de klok één uur terug gezet van 03:00 naar 02:00 uur. 

 

De zon gaat dan in een klap weer een uur vroeger op en onder. Dit kan ons biologisch ritme verstoren. Niet iedereen past zich even makkelijk aan de nieuwe tijden aan. Met onderstaande tips zorg je voor een soepele overgang naar de wintertijd.

meer lezen

Infographic 'Slaap - waar is dat eigenlijk goed voor?'

Infographic over slaap
In samenwerking met Somnio slaapexpert dr. Winni Hofman is onderstaande infographic over slaap ontstaan. De slaapinfograpic is gepubliceerd in de Volkskrant op 8 september 2018.

Wonen met geluidshinder van vliegtuigen - wat doet het met je gezondheid?

 

Woningen zijn hard nodig in de regio rondom Amsterdam. Sinds kort mag er gebouwd worden op aan Schiphol grenzende gebieden met veel geluidsoverlast. Wat betekent dat voor mensen die daar straks gaan wonen? Voor EenVandaag legde Somnio slaapexpert dr. Winni Hofman uit dat wonen in een gebied met geluidshinder nadelig is voor je gezondheid. Ook al lijk je gewend te raken aan de geluiden, je lichaam blijft er wel op reageren. 

 

 

meer lezen

Somnio ontvangt opnieuw kwaliteitskeurmerk

 

De kwaliteit van de Somnio online slaaptherapie wordt regelmatig getoetst. Onlangs werd er een audit gedaan door het  auditbureau QSN die Somnio in opdracht van Achmea Zorgverzekeringen beoordeelt. Somnio voldoet ook in 2018 weer aan de strenge eisen en werd door QSN goedgekeurd voor de Achmea Beoordelings Richtlijn (ABR). We hebben hiervoor weer het Achmea kwaliteitscertificaat ontvangen: