Slaap nieuws

Lig je 's nachts urenlang wakker of slaap je heel onrustig? Met de Somnio slaaptherapie leer je beter slapen zonder pillen en middeltjes.

 

Somnio is opgericht door slaapexpert dr. Winni Hofman. Winni wordt regelmatig door journalisten gevraagd om interviews te geven over diverse onderwerpen die met slaap te maken hebben. Hier vind je een selectie van artikelen en interviews met Winni. Daarnaast posten we hier ook andere interessante artikelen, weetjes en bevindingen rondom slaap, slapeloosheid en andere slaapproblemen.

 

Het Somnio team wenst je veel leesplezier!

 

P. S.: Heb je een vraag of wil je iets toevoegen aan een artikel? Laat dan een commentaar achter of stuur ons een mailtje.

 

Word wakker! Zo gevaarlijk is autorijden als je moe bent | Quest artikel met Winni van Somnio

Titelpagina van Quest 11/2019 met het artikel over slaperig autorijden

Na een aantal borrels ga je niet meer gauw achter het stuur zitten. Maar slaperig autorijden is iets wat veel mensen wel eens - of zelfs vaker - hebben ervaren. Hoe gevaarlijk is dat eigenlijk?

 

Journalist Pepijn van der Gulden ging dat voor Quest uitzoeken. Voor zijn artikel "Word wakker! Zo gevaarlijk is autorijden als je moe bent" interviewde hij o.a. slaapexpert dr. Winni Hofman, hoofd van Somnio.

 

Lees hieronder het artikel, verschenen in Quest 011/2019.

 

 

meer lezen

Slaaptips voor zwangeren van dr. Hofman in Oei, ik groei! Het zwangerschapshandboek

 

In 'Oei, ik groei! Het zwangerschapshandboek' vind je informatie en tips voor - je raadt het al - de zwangerschap. Daar horen natuurlijk ook slaaptips bij! Somnio slaapdeskundige dr. Winni Hofman is een van de vele experts die aan het boek mee hebben gewerkt. Op de foto's hieronder lees je Winni's slaaptips voor de zwangerschap:

 

- Wat kan de slaap in de zwangerschap verstoren

- Mag je slaapmiddelen gebruiken als je zwanger bent? Hoe zit het met melatonine?

- Hoe zorg je voor wat meer rust overdag?

- Zijn dutjes handig?

- Waarom is regelmaat belangrijk?

- Waar kan je bij het eten op letten om een goede nachtrust te bevorderen?

 

 

Foto 'Oei, ik groei! Het zwangerschapshandboek' pagina 330 - In gesprek met slaapdeskundige dr. Winni Hofman: Wat kan de slaap in de zwangerschap belemmeren? Is het veilig om slaapmiddelen te gebruiken?
meer lezen

5 tips om soepel over te gaan naar de wintertijd

Klok in herfstomgeving

De dagen worden korter en binnenkort is het weer zover: De wintertijd gaat in, misschien voor de laatste keer.

 

In de nacht van zaterdag 26 oktober op zondag 27 oktober 2019 wordt de klok één uur terug gezet van 03:00 naar 02:00 uur. 

 

De zon gaat dan in een klap weer een uur vroeger op en onder. Dit kan ons biologisch ritme verstoren. Niet iedereen past zich even makkelijk aan de nieuwe tijden aan. Met onderstaande tips zorg je voor een soepele overgang naar de wintertijd.

meer lezen

Melatonine als slaapmiddel, is dat wel terecht?

Het slapen lukt de laatste tijd niet zo goed. Dan maar even een melatonine pilletje slikken, zodat je wat beter uitgerust op je werk kunt verschijnen. Maar is dat eigenlijk wel zo’n goed idee? NEE zeggen artsen!

 

Melatonine is een hormoon dat je lichaam aanmaakt

 

 

Melatonine in een pilletje kan je niet zomaar helpen om je slaap te verbeteren. Natuurlijke melatonine is een hormoon dat je zelf aanmaakt in de pijnappelklier in je hersenen en het is sterk verbonden met onze biologische klok. De biologische klok in de hersenen zorgt er voor dat ons slaap/waakritme regelmatig blijft. Bij het donker worden neemt de hoeveelheid melatonine in het bloed sterk toe. Als het weer licht begint te worden, zo’n 12 uur later, wordt er weer minder melatonine aangemaakt. Daarom wordt melatonine ook wel het donker-hormoon genoemd.

meer lezen

"Hoe nachtrust een gadget wordt" – NRC artikel met Winni Hofman van Somnio

 

 

Er worden meer en meer gadgets en apps uitgebracht die inspelen op gezond slapen. Fijn dat het er aandacht is voor het belang van gezonde slaap! Maar in hoeverre kunnen gadgets hierbij helpen? Dat wordt onderzocht in NRC artikel ‘’Hoe nachtrust een gadget wordt’’, verschenen op 16-09-2019. Slaaponderzoeker Winni Hofman van Somnio werd voor het artikel geïnterviewd. 

 

 

Omdat het artikel alleen beperkt toegankelijk is (je mag 3 artikelen gratis lezen), lees je hieronder 2 punten die in het artikel naar voren komen.

 

Ondersteuning om goede slaapgewoonten vast te houden

meer lezen

Heerlijk, vakantie! Maar die jetlag is minder fijn

Het is (bijna) vakantie. Heerlijk! Even je koffer pakken en dan lekker met het vliegtuig naar Thailand, Zuid-Amerika of een andere verre bestemming. Helaas ligt dan een vervelend verschijnsel op de loer: jetlag. Je bent moe, het slapen gaat slecht en je kunt zelfs maagklachten krijgen.

 

Waar komen die jetlagklachten vandaan?

 

Een jetlag wordt veroorzaakt door een verstoring van de biologische klok. Al onze lichaamsfuncties hebben een ritme; meestal is dat een 24-uursritme, een zogenaamd ‘circadiaan ritme’. Voorbeelden zijn de lichaamstemperatuur met een minimum in de vroege ochtend en een maximum in de vroege avond, de bloeddruk of hormoonspiegels. De biologische klok in de hersenen, onze ‘master clock’ zorgt er voor dat al deze verschillende ritmes keurig netjes synchroon lopen. Na een vliegreis over tijdzones moeten al deze lichaamsritmes zich aanpassen aan de tijd in de nieuwe tijdzone en dat heeft tijd nodig.

meer lezen

Ted talk: Lever geen slaap in om langer door te werken

Lever je regelmatig slaapuren in om langer door te kunnen werken? Kijk dan eens de onderstaande TED talk van dokter Param Dedhia over slaap (in het Engels). Hij legt uit waarom voldoende slapen essentieel is om optimaal te kunnen zijn overdag en wat je kan doen om beter te slapen.

 

De Ted-talk is richt zich aan mensen die door levensstijl-keuzes of een stressvolle baan te weinig slapen. Het gaat niet om slaapstoornissen

 

meer lezen

Wat doen alcohol, cafeïne en nicotine met je slaap?

Je weet waarschijnlijk al dat koffiedrinken vlak voor het slapen gaan je wakker houdt. Maar wat doet cafeïne, de werkzame stof in je koffie, nu echt met je slaap? En hoe zit dat met alcohol om in slaap te komen, het zogenaamde slaapmutsje? En die laatste sigaret?

 

 

Cafeïne een stimulerend middel

 

Cafeïne werkt in op het centrale zenuwstelsel waar het de productie van adrenaline in de bijnieren stimuleert. Hierdoor gaat de hartslag omhoog, maar komt er ook meer glucose in het bloed, zodat je meer energie krijgt.

meer lezen

Je slaap bijhouden met een app: Hoe nuttig zijn sleep-trackers?

Er zijn talloze apps en fitnessarmbandjes op de markt waarvan geclaimd wordt dat zij je slaap meten. Dat roept een aantal vragen op: Wat meet zo’n 'sleep tracker' eigenlijk precies? Welke uitspraken over slaap kunnen a.d.h.v. de gemeten gegevens daadwerkelijk gemaakt worden? Wat zijn voor- en nadelen van het bijhouden van je slaap via een app of armbandje?

 

 

Nu.nl interviewde hierover een aantal slaapexperts, waaronder ook dr. Winni Hofman van Somnio. Lees het nu.nl artikel Apps die bijhouden hoe je slaapt hebben weinig nut 

meer lezen

“Soms was ik gewoon te bang om naar bed te gaan”

Onderstaand artikel is ontstaan in samenwerking met zorgverzekeraar VGZ. 

 

Meer dan de helft van alle ouderen heeft chronische slaapproblemen. En dat terwijl een goede nachtrust voor ouderen ontzettend belangrijk is. Gerard Oostenbrink (87) weet hoe slaapgebrek een mens kan slopen. “Overdag was ik compleet uitgeput. Soms liep ik dagenlang rond als een zombie."

 

meer lezen

3 praktische slaaptips voor de optimale slaapomgeving | Dr. Slaap

Tekening dr. Winni Hofman

Slapen lijkt eenvoudig, vooral als je al flink vermoeid bent. Maar voor een goede nachtrust moeten alle omstandigheden goed zijn. Zo is je omgeving van belang, maar ook je mentale en fysieke situatie spelen een belangrijke rol. Winni Hofman van Somnio is slaaponderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam. Zij geeft, in samenwerking met VGZ, gratis handige slaaptips voor de ideale slaapomgeving. Ga er direct mee aan de slag voor een rustige nacht. 

meer lezen

Zijn dromen bedrog?

Dromen zijn beelden, geluiden, soms zelfs geuren die we kunnen ervaren als we slapen. Vroeger dacht men vaak dat dromen boodschappen waren die de ‘goden’ aan ons wilden doorgeven. Dromen kunnen soms bizar zijn: je fietst bijvoorbeeld met een Engelse vriend door de Sahara en spreekt Chinees tegen hem. Maar wat is dromen eigenlijk?

 

 

meer lezen

Somnio slaaptherapie met Fitter voucher

Spaar je via je werkgever HealthCoins met de Fitter app? En wil je beter leren slapen? Goed nieuws! Vanaf 1 april 2019 kan je je Fitter voucher gebruiken om de Somnio Compact slaaptherapie te volgen. Lees hier hoe het werkt. 

meer lezen

Webinar Slaap jezelf fit! Nu gratis terugkijken

Slaap webinar met Dr. Winni Hofman en Zorg en Zekerheid

Met gezonde slaap haal je veel meer uit je dag. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Slaap komt nu eenmaal niet op commando. Somnio Online Slaaptherapie slaapconsulent Winni Hofman leert je tijdens een gratis webinar wat je slaap beïnvloedt en hoe je gezond kunt (blijven) slapen. 

 

Kijk het webinar terug via onderstaande link.

 

meer lezen

Webinar: Haal meer uit je dag met goede slaap. Slaap jezelf fit!

Met gezonde slaap haal je veel meer uit je dag. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Je hoofd zit nog vol met wat er die dag is gebeurd. En slaap komt nu eenmaal niet op commando. Wat je doet overdag heeft invloed op je slaap en andersom.

 

Slaapconsulent Winni Hofman van Somnio leert je wat je slaap beïnvloedt en hoe je gezond kunt (blijven) slapen. Meld je aan voor het webinar woe 20 maart om 20:00 uur via de volgende website:  

meer lezen

Goedemorgen Nederland: Somnio slaapexpert pleit voor wintertijd

Somnio slaapexpert Winni Hofman op NPO 1

 

Op 4 maart 2019 stemt de EU over het permanent afschaffen van de zomer- of wintertijd.

 

Somnio slaapexpert dr. Winni Hofman pleit voor een permanente wintertijd. Waarom dat beter is voor onze gezondheid lichtte Winni vanmorgen toe in de NPO 1 uitzending 'Goedemorgen Nederland’.

 

Je kan dit item hier terugzien (vanaf 8:15 min): Goedemorgen Nederland NPO 1 04-03-2019

meer lezen

Uitslapen: doen of laten? Slaaptip van dr. Hofman op NPO 2 radio

 

Zei je moeder ook altijd dat uitslapen slecht voor je was en dat je beter vroeg op kon staan? En klopt dat eigenlijk? Luister naar Somnio slaapexpert dr. Winni Hofman in het radio-programma Bureau Kijk in de Vegte. Uitgezonden op 17-02-2019 op NPO 2.

 

 

meer lezen

Slaap smakelijk!

 

Slapen en eten staan niet los van elkaar. Wat kan je eten of drinken om beter te slapen of om juist alert te blijven? En wat kan je beter vermijden? Lees het artikel 'Slaap Smakelijk!' met Somnio slaapexpert dr.  Hofman, verschenen in het magazine ‘Aan de keukentafel met Coop' op 18 januari 2019.  

 

meer lezen

Somnio slaaptherapie vergoed door Zorg en Zekerheid

 

 

Kan je niet in slaap komen, lig je 's nachts wakker, slaap je heel onrustig of wordt je te vroeg wakker? Dan kan de Somnio slaaptherapie jou helpen om weer beter te slapen - zonder pillen of andere middeltjes. Je krijgt weer grip op je slaap. 

 

De Somnio slaaptherapie wordt nu ook vergoed door Zorg en Zekerheid in het kader van zogenaamde preventieve cursussen, specifiek trainingen die door psychologen worden gegeven. De Somnio slaaptherapie wordt verzorgd door psychologen-NIP. 

 

Vergoeding door andere verzekeraars

meer lezen

Even een tik op de snooze knop en dan weer lekker verder pitten...

Veel mensen vinden het heerlijk om als de wekker ’s morgens gaat de snooze knop in te drukken en zich weer lekker om te draaien. De ‘snooze’ instelling is meestal afgesteld op ongeveer 9 minuten. Dus zo’n 9 minuten later gaat de wekker weer af. Ahhh....... uit dat ding! Zo, nu kunnen we tenminste nog eventjes slapen.

 

Maar is snoozen eigenlijk wel zo goed voor je gezondheid?

 

Het beste is om zoveel mogelijk in een aaneengesloten stuk te slapen en op natuurlijke wijze wakker te worden. Tijdens de slaap doorlopen we een aantal cycli van lichte slaap, diepe slaap en aan het einde van een cyclus de REM-slaap of droomslaap. Het is heel normaal om na het einde van een REM-periode even wakker te worden. Meestal is dit zo kort dat we ons dat niet eens bewust herinneren. De hersenactiviteit tijdens de REM-slaap lijkt meer op de activiteit van de hersenen als we wakker of hooguit in lichte slaap zijn. Het kost dan  minder moeite om wakker te worden dan wakker worden uit de diepe slaap. Uit de diepe slaap wakker worden kost de meeste moeite en als dat gebeurt voelen we ons vaak slaapdronken.

 

meer lezen